viernes, 13 de agosto de 2021

La memoria como ritual

 Un matí traumàtic



“Hi ha països que ama­guen el pit­jor de la seva història. Ale­ma­nya ho mos­tra. Als ciu­ta­dans o a qui ens visi­ten. El que vol dir, de vega­des, el perill d’esde­ve­nir un punt d’atracció o curi­o­si­tat turística”, explica la his­to­ri­a­dora Irm­gard Zündorf, del Leib­niz Zen­trum d’Inves­ti­gació Històrica de Pots­dam, ciu­tat veïna a Berlín i capi­tal del land de Bran­den­burg. En l’ano­me­nat pont de Glei­nicke, entre el dis­tricte ber­linès de Wann­see i Pots­dam, s’espera avui la visita del can­di­dat a la can­ce­lle­ria ale­ma­nya, Armin Lasc­het. És un dels punts emblemàtics en aquest 13 d’agost, 60è ani­ver­sari de la cons­trucció del mur que, fins al 9 de novem­bre de 1989, va repre­sen­tar la traumàtica divisió de la capi­tal ale­ma­nya per l’ano­me­nada “franja de la mort”. Van ser 10.680 dies en què inten­tar fugir a l’altre cos­tat, l’occi­den­tal, es podia pagar amb la vida.


El pont de Glei­nicke va ser un dels punts on es va plas­mar la guerra freda o con­fron­tació política entre el bloc occi­den­tal i els països de l’òrbita soviètica. Allà van tenir lloc uns quants inter­can­vis d’espies entre els dos can­tons. Ara, fora de l’agenda política en el dia de l’ani­ver­sari, és un punt de visita turística de la regió i també un dels esce­na­ris ori­gi­nals esco­llits pel direc­tor Ste­ven Spi­el­berg per a la seva pel·lícula El pont dels espies (2015), sobre l’inter­canvi entre l’agent nord-ame­ricà Fran­cis Gary Powers i el soviètic Rudolf Abel.


Zündorf, com el seu col·lega Gero Neu­ge­ba­uer, de la Uni­ver­si­tat Lliure de Berlín, no veu del tot mala­ment aques­tes mane­res de difon­dre la història recent ale­ma­nya. “És ine­vi­ta­ble una certa tri­vi­a­lit­zació. Però si es fa amb el res­pecte degut, és una manera de tre­ba­llar i con­tri­buir a superar les feri­des de la història”, explica Neu­ge­ba­uer.


El pont dels espies rebrà la visita de Lasc­het, el can­di­dat “natu­ral” a suc­ceir Angela Merkel en les elec­ci­ons gene­rals del pròxim 26 de setem­bre, en tant que líder de la Unió Cris­ti­a­no­demòcrata de la can­ce­llera. Al cor de Berlín, el pre­si­dent del país, el soci­al­demòcrata Frank-Wal­ter Stein­me­ier, par­larà en l’acte cen­tral de la Ber­na­uers­trasse, el car­rer que millor repre­senta el pati­ment dels ciu­ta­dans que, de la nit al dia, van tro­bar-se que vivien en una ciu­tat par­tida.
La cons­trucció del mur va enxam­par de ple aquest car­rer, de manera que algu­nes façanes dona­ven a la part occi­den­tal, o l’ano­me­nat Berlín lliure, i la resta de l’edi­fici era a l’ori­en­tal. Va ser el lloc triat per dese­nes de ber­li­ne­sos per fugir a l’altre cantó als pri­mers temps del mur, fins que les auto­ri­tats de l’Ale­ma­nya comu­nista en van tapar amb ciment les fines­tres per on sal­ta­ven els que volien fugir del règim.

El pont dels espies o la Ber­na­uers­trasse, on ara hi ha el cen­tre de docu­men­tació sobre el mur, són expo­nents d’aquest trac­ta­ment divul­ga­dor i res­pectuós de la història. El Check­point Char­lie, antic pas fron­te­rer entre el sec­tor ori­en­tal i l’ocu­pat pels Estats Units, és una mena de fira de sou­ve­nirs i un dels punts més visi­tats pels turis­tes a la capi­tal ale­ma­nya.

El pas­sat més traumàtic és, alhora, una mena de senyal d’iden­ti­tat que atrau el visi­tant. El mur va estar dem­peus gai­rebé trenta-dos anys. És a dir, des d’aquell matí d’agost del 1961 en què els ciu­ta­dans van veure com de la divisió poli­cial entre les qua­tre potències ali­a­des –França, el Regne Unit, els EUA i la Unió Soviètica– es pas­sava a un mur, i fins que aquest va caure, el novem­bre del 1989.

En les set­ma­nes i mesos següents, es va aixe­car el que després s’ano­me­na­ria “franja de la mort”. No eren només dels qua­ranta-qua­tre quilòmetres que tra­ves­sa­ven la ciu­tat, sinó també els 122 que van encer­clar el sec­tor occi­den­tal. La vida ber­li­nesa va discórrer en aque­lla situ­ació anòmala fins al 8 de novem­bre de 1989, la nit de la cai­guda del mur. Almenys cent qua­ranta per­so­nes hi van morir en inten­tar sal­tar al “Berlín lliure”; però 5.075 van acon­se­guir pas­sar al cantó occi­den­tal. Algu­nes d’aques­tes fugi­des, prin­ci­pal­ment les més ago­sa­ra­des, són part del museu pri­vat i botiga de sou­ve­nirs del Check­point Char­lie.