viernes, 31 de agosto de 2007

La ortodoxia hace pie en Berlín


Comunidad judía recupera mayor sinagoga de Alemania y abrirá centro ortodoxo

 
Gemma Casadevall

Berlín, 31 ago (EFE).- La comunidad judía de Alemania recuperó hoy uno de los símbolos arrebatados durante el Holocausto con la inauguración de la sinagoga de la Rykestrasse de Berlín, la mayor de Alemania, a la que seguirá la apertura del primer gran centro del colectivo ortodoxo hebreo en la capital alemana.
La Torá (libro de ley de los judíos) entró de nuevo en el templo, convertido por los nazis en establo para caballos, entre salmos y en presencia de Leo Trepp, el último rabino de esa misma sinagoga antes de la "shoa" (desastre en hebreo), de 94 años y en silla de ruedas.
La presencia de Trepp, superviviente del Holocausto, realzaba la solemnidad y dimensión simbólica del acto, en el que el gobierno alemán estuvo representado por el ministro del Interior, Wolfgang Schäuble.
El templo de la Rykestrasse, abierto en 1904 en el corazón de lo que es hoy el barrio de la modernidad, Prenzlauerberg, recuperó su esplendor tras tres años de trabajos de restauración que costaron 5 millones de euros.
Dos arquitectos, Kay Zareh y Ruth Golan, han reconstruido el interior a través de unas cuantas fotos en blanco en negro tomadas antes de que en la denominada "Noche de los Cristales Rotos", el 9 de noviembre de 1938, ardiesen la mayoría de las sinagogas del país.
La de la Rykestrasse no quedó reducida a cenizas, como otras, puesto que quedaba encorsetada entre viviendas "arias" y se temía que el fuego pudiese dañarlas.
Pero sí se destrozó toda la parte interior, reabierta ahora buscando la máxima similitud con la imagen que tuvo hace más de cien años, salvo alguna licencia arquitectónica para posibilitarle un aforo de 1.200 plazas.
"Berlín vuelve a tener la mayor comunidad judía de Alemania, es lógico que tengamos también el mayor centro", explicó Hermann Simon, director del Centrum Judaicum.
De los 173.000 miembros de esa confesión que vivían en Berlín antes de la llegada de Hitler al poder quedaron apenas 6.000 al fin de la Segunda Guerra Mundial.
En los últimos años este colectivo ha aumentado hasta los 12.000 miembros, con la llegada de judíos procedentes del Este de Europa tras la caída del Telón de Acero.
La inauguración de la sinagoga, emplazada entre cafés y locales de moda que se concentran en la vecina Kollwitzplatz, es un paso hacia la normalización de la presencia del colectivo de Berlín y el inicio además de las Jornadas Culturales Judías.
Hasta el 9 de septiembre, se celebrarán en distintos escenarios y centros judíos desde conciertos con la superestrella israelí David Broza -en el templo de la Rykestrasse- hasta la denominada "larga noche de las sinagogas", abierta a todos los berlineses.
También habrá ciclos de cine y una exposición alrededor de Arthur Schnitzler, considerado en sus tiempos un transgresor moral con sus obras de contenido sexual.
Las Jornadas Culturales se entroncan así en el talante abierto y liberal que tradicionalmente dominó el colectivo berlinés.
Algo alejado de este carácter se presenta la apertura, en el barrio de Wilmersdorf, al otro extremo de la ciudad, del centro ortodoxo del movimiento Chabad Lubawitsch.
Se trata del mayor centro-escuela de ese grupo en Europa y su cometido es formar a niños, jóvenes y familias en las estrictas tradiciones de ese movimiento.
Para su director, el rabino Yehuda Teichtal, "la mejor venganza para los planes de Hitler es la reconstrucción del colectivo judío en Alemania", explicaba estos días al diario "Berliner Zeitung".
La frase del rabino ortodoxo es probablemente compartida por el núcleo de todo el colectivo y también por sucesivos gobiernos alemanes, que favorecieron la llegada del flujo de judíos procedentes del Este de Europa para revitalizar esa comunidad.
Ese objetivo se logró, pero a cambio se sacrificó algo del espíritu liberal y abierto que tradicionalmente tuvo el colectivo berlinés a favor del movimiento ortodoxo.
Los propios responsables del centro quieren romper algo su imagen de cerrazón con una fiesta, el domingo, coincidiendo con la apertura, a la que está invitado el ministro de Exteriores, Frank-Walter Steinmeier. EFE gc/jcb/jac

martes, 28 de agosto de 2007

Angie, en la grada



Merkel creix, el SPD s’apaga

Gemma C. Serra

Merkel Fussball
La canceller Angela Merkel va tornar de vacances, va enclaustrar-se amb els seus socis socialdemòcrates i va sortir-ne amb un missatge al país i al seu propi govern: „Ho estem fent molt bé, però no ens adormim, que queda mitja legislatura“.
La cap del govern va ficar-se a la reunió de clausura acabada d’arribar de Londres, on havia disfrutat com una nena petita veient com a l’estadi de Wembley la selecció alemanya, feta de suplents per lesions de les estrelles, humiliava l’anglesa de David Beckham per 2:1. Mentre ella reia i aplaudia, el premier Gordon Brown volia que se’l mengés la grada.
El fútbol va bé, l’atur baixa i baixa, l’economia creix i a sobre som capdavanters en el que ara per ara més preocupa el planeta: la lluita contra el canvi climàtic. De la reunio a Meseberg va sortir-ne el repte de reduir fins 2020 les emissions de CO2 en un 40 per cent respecte als nivells de 1990. Merkel vol demostrar que el seu compromís climàtic no són només paraules boniques per a les grans fites internacionals. De Meseberg van sortir-ne altres resolucions, com el compromís de defensar el lideratge mundial d’Alemanya com a motor exportador  i d’endurir la lluita contra l’ultradreta. L’enrenou desfermat uns dies abans per la cacera a un poblet de Saxònia, a l’Est, de vuit indis assetjats per cinquanta alemanys suposadament „no neonazis“ ha activat d’alarma. „Es intolerable que als carrers d’Alemanya es pugui produir una situació així“, va dir Merkel, mentre els medis repetien les imatges dels indis ferits, acusant la policia d’haver-los tractat com a gossos i no haver actuar a temps.
Merkel va incluore el tema de la integració dels estrangers en l’agenda de Meseberg i es va deixar mimar de nou com a líder cada cop més popular, mentre el Partit Socialdemòcrata s’enfonsa enquesta rera enquesta.
Kurt Beck, el líder socialdemòcrata, obtindria ara un 16 per cent, en cas d’elecció directa, davant el 55 per cent que dónen els sondeigs a Merkel. A Alemanya no hi ha elecció directa, pero la correlació de forces dels partits és també prou eloqüent: 40 per cent, per als conservadors, per 24 per cent per als socialdemòcrates.
Ningú, ni dins del SPD, no veu Beck com a candidat creỉble per a les generals següents, teòricament d’aquí dos anys. Els socialdemòcrates no tenen altre remei que aguantar a la gran coalició. Merkel ha imposat als seus una línea tan „social“ que més d’un es demana quin terreny li queda al SPD. I, a sobre, des de l’esquerra pressiona el ex-socialdemòcrata Oskar Lafontaine, amb el seu Partit de l’Esquerra. El SPD de Beck s’encongeix, els altres creixen.  


martes, 14 de agosto de 2007

Abierto en agosto





Els Kaczynski no tanquen per vacances

Vollbild anzeigenGemma C. Serra

Els bessons Kaczynski no tanquen per vacances. El president polonès, Lech Kaczynski, i el seu germà Jaroslaw, el primer ministre, tenen l’estiu més mogut de tot Europa. Mentre la majoria dels líders europeus fan el seu estiueig, a Varsòvia l’activitat política no s’atura i fins i tot es preparen eleccions anticipades. Una barreja d’intrigues i destitucions han posat els Kaczynski contra les cordes i, segons els sondeigs, tot apunta a que Europa aviat dirà adéu a la complicada etapa dels bessons al poder.
Primer va ser la destitució del vice-primer ministre i líder del partit camperol Andrzej Lepper, per sospites de corrupció. Uns dies després, Jaroslaw es va desprende del titular d’Interior, Janusz Kaczmarek. L’acusava d’haver advertit l’anterior que hi havia una l’operació de la fiscalia contra ell.
Lepper va retirar els dos ministres que tenia del govern, cosa que equival a trencar la coalición. Després, va amenaçar els Kaczynski de treure a la llum uns vídeos comprometedors.
Els periodistes de Varsòvia no es poden queixar de sequera de notícies. La convocatòria de generals anticipades era més i més inevitable.
Lech, el president, voldria deixar-ho per la primavera de 2008. Però sembla que fins i tot ella ha entés finalment que, ara per ara, el país no és governable i s’ha mostrat d’acord a fer-les per la tardor.
Un altre Lech, el mític Lech Walesa, ex-líder sindicat i ex-president, va advertir, a més,  considera també que no es pot esperar fins l’any vinent. No només per qüestions de governabilitat i d’estabilitat interna, sinó també per la imatge exterior dels Kaczynski. “A fora, se’ls veu com una font permanent de tensió”, deia Walesa. Certament, els bessons no s’han guanyat precisament amics a la UE amb les seves proclames anti-europees o ofensives dubtosament democràtiques. Sigui contra els homosexuals, sigui amb la cacera de bruixes contra antics comunistas.
La pregunta és, però, qui els substituirà. Els sondeigs col.loquen ara el Partit Llei i Justícia dels bessons deu punts per sota de l’oposició lliberal Plataforma Cívica, que guanyaria amb un 33 per cent. No hi ha una majoria clara, qüestió que fa pensar en aliances una mica per tremolar. Sobretot si es continua havent de comptar amb gent com Lepper o els mateixos Kaczynski.    

lunes, 13 de agosto de 2007

Dean Read, revolucionario, nómada y suicida


El "Elvis Rojo", en las antípodas de Memphis

 
Gemma Casadevall

 Berlín, 13 ago (EFE).- Mientras medio mundo recuerda a Elvis Presley, en Alemania se recupera la figura de Dean Reed, el "Elvis Rojo", un cantante estadounidense que eligió vivir bajo el régimen comunista, que fue amigo de Yaser Arafat y Salvador Allende y que un día apareció muerto en un lago de Berlín.
Coincidiendo con el 30 aniversario de la muerte del cantante de Memphis se ha estrenado en Alemania "Der rote Elvis" -"El Elvis Rojo"-, un documental de Leopold Grün en el que testigos como la diputada chilena Isabel Allende, el actor Armin Müller-Stahl y algunas de las esposas y amantes de este personaje singular recrean su vida.
Cowboy al servicio del cine de propaganda germano-oriental, colaborador en la campaña electoral de Salvador Allende o apasionado miliciano en el Líbano, Reed se ganó el apodo del Presley "rojo" por la voz y el estilo de sus inicios como cantante, en los que no pasó de ser uno de tantos imitadores del de Memphis.
Su trayectoria vital, del apasionamiento militante algo ingenuo a la catástrofe sentimental, le convierten en personaje idóneo para un documental como el de Grün, que estos días se ha estrenado en siete cines de Berlín.
"Es un personaje ambivalente. Fue aclamado en toda la órbita comunista, porque representaba al americano que quemaba banderas de EEUU, y era un perfecto desconocido en el mundo del que procedía", explicó a Efe Grün, originario de Dresde (este de Alemania).
Nacido en Colorado, en 1938, este hermoso estadounidense de sonrisa inmaculada y cabellera rubia cambió lo que habría sido un destino en Hollywood por el comunismo.
"Primero probó suerte en su país. No la tuvo. Luego fue a Chile, entró en contacto con la gente de Allende, trabajó en su campaña y tras su asesinato ya no hubo vuelta atrás para él: se convirtió en activista en múltiples frentes", cuenta el director.
En Chile aprendió español -"increíble sus dotes para los idiomas", dice el director-, luego estuvo en Argentina, de ahí fue a la Unión Soviética y luego a la República Democrática Alemana (RDA), que lo incluyó entre sus "artistas protegidos".
Isabel Allende recuerda en el film a este atípico estadounidense que apoyó a su padre y que despertó en ella la pasión adolescente ante el guapo héroe que, además, era compañero de lucha.
Ahí está también un grupo de ex mineros chilenos que evocan su apasionado "Venceremos", en 1983, con Pinochet ya en el poder, mientras que su compatriota y locutor Chucho Fernández lo retrata como una mala imitación de Presley.
Müller-Stahl, actor crecido en el este de Alemania y hoy uno de los grandes nombres del cine germano, insinúa que su pasión comunista le vino de su falta de resonancia entre el público occidental.
Recuerda, asimismo, cómo se negó a estampar su firma en una carta abierta al régimen del Berlín este, en contra de la expulsión del cantautor crítico y disidente Wolf Biermann.
Grün combina en su film estos testimonios con imágenes de Reed besando a Arafat, enarbolando un arma y una guitarra en el Líbano y rodando en la Plaza Roja de Moscú, así como con escenas de algunas de sus peores películas al servicio de la RDA.
Egon Krenz, sucesor de Erich Honecker en los últimos tiempos de la RDA, no duda en admitir como malos estos filmes que él mismo impulsó para el aparato comunista.
Con la caída de la popularidad de Reed como actor y cantante, en la propia RDA empezó también su declive personal.
Fue fiel al comunismo, pero no a las mujeres que lo amaron, como recuerdan su primera esposa, Wiebke Reed, o una de sus "amigovias", Maren Zeidler, una especie de amiga-amante durante años.
Deprimido por su crepúsculo como artista y también por sus altibajos sentimentales, Reed se dio su último baño en un lago de las afueras de Berlín el 17 de junio de 1986, con 48 años. Ahí lo encontraron muerto.
Según su última esposa, Renate, por entonces sufría de algo que años atrás no hubiese creído posible: añoranza de su casa, en EEUU. EFE gc/nvm/ibr (










martes, 7 de agosto de 2007

El BND nos espía


Periodistes sota sospita


Gemma C. Serra

L’elit periodística alemanya està sota sospita. La Justícia té obertes investigacions contra disset periodistes de la televisió pública, el setmanari „Der Spiegel“ i el diari „Süddeutsche Zeitung“, entre d’altres, per presumpte traỉció d’informació secreta de la comissió que investiga les activitats del Serveis Federals d’Informació, el BND. Es a dir, el servei d’espionatge, encarregat de la lluita contra el terrorisme internacional.
El cas va ser revelat per la ARD, la primera cadena de la televisió. Després es va saber que entre els investigats hi ha el director de „Der Spiegel“, Stefan Aust.
No són periodistes qualsevol ni tampoc no és cosa de broma el que suposamente haurien traỉt.
El detonant del cas va ser una queixa del president de la comissió investigadora del BND, Siegfried Kauder, de la Unió Cristianodemòcrata Alemanya (CDU).
„De cop sembla que això té més forats que un formatge suís. Surten més actes a la premsa que les que nosaltres mateixos tenim sobre la taula“, va dir Kauder, segons la ARD.
El cas és, en realitat, un „continuarà“ de les investigacions obertes uns mesos enrera contra tres redactors de un altre setmanari, „Stern“, per informacions difoses sobre el cas de Jaled Al Masri, el ciutadà alemany-libanés que va romandre durant mesos segrestat per la CIA a Afganistán. Un cas relacionat amb les presumptes presons secretes de EEUU i que ha ocupat durante mesos a aquesta comissió investigadora encarregada d’aclarir, fins ara sense èxit, si el BND i el ministeri d’Exteriors n’estaven al corrent.
Aust, un dels afectats, ho considera un atac a la llibertat de premsa. L’oposició també ho ha criticat. Pel diputat  verd Christian Ströbele és una clara acció contra el periodisme d’investigació; el lliberal Max Stadler ha expressat la seva indignació i dit que la culpa de tot és del Partit Socialdemòcrata, que ha filtrat informació interessada fins que la qüestió se li ha escapat de les mans.
L’Associació de Periodistes Alemanys no només ho va titllar d’atac contra el periodisme d’investigació, sinó que va recordar fins quin punt aquestes accions poden acabar malament per qui les inicia.
Ara fa dos anys, el Tribunal Constitucional va donar una bufetada bastant sorollosa a la Justícia, en declarar anticonstitucional el registres fets en un setmanari, „Cicero“, que havia revelat informacions „perilloses“ sobre un dels terroristes internacionals més buscats, Abu Musab Al Sarkawi.