martes, 16 de septiembre de 2025

A quién quitarle su zona verde

 De l'antic 'oasi' a la búsqueda desesperada de pis a la capital d'Alemanya

GEMMA C. SERRA

Qui va arri­bar a Berlín a l’última dècada del segle pas­sat va caure en un oasi immo­bi­li­ari. Només calia posar un anunci a un diari local i tot seguit triar entre les ofer­tes que rebia. Qui ho fa ara viu un mal­son com­pa­ra­ble als de París, Lon­dres i Bar­ce­lona. El preu de l’habi­tatge s’ha enfi­lat i no hi ha oferta. Es for­men cues llarguíssi­mes per visi­tar qual­se­vol pis. Només qui pot per­me­tre’s un mit­jan­cer s’esca­po­leix del càsting.

Què ha pas­sat? Amb la cai­guda del mur, el 1989, Berlín va dei­xar de ser la ciu­tat màrtir de la guerra freda per esde­ve­nir la capi­tal del país més poblat d’Europa. Es va pro­duir el gran tras­llat de fun­ci­o­na­ris, Par­la­ment i govern, en paral·lel a la gran remo­de­lació de la ciu­tat.

A l’inici del mil·lenni, Berlín era ja una ciu­tat sobre­en­deu­tada. L’ales­ho­res alcalde, el soci­al­demòcrata Klaus Wowe­reit, va con­ver­tir la frase de “Berlín és pobre, però sexy” en un senyal d’iden­ti­tat. Va pri­va­tit­zar 65.000 habi­tat­ges per 405 mili­ons d’euros. A canvi, dues immo­biliàries es van fer càrrec d’un deute públic de 1.500 mili­ons. Després de la gran ope­ració pri­va­tit­za­dora, Berlín es va que­dar amb 75.000 habi­tat­ges soci­als.

La capi­tal ale­ma­nya pateix una espe­cu­lació immo­biliària sem­blant a les d’Ham­burg, Múnic i Frank­furt. L’habi­tatge és la pri­mera pre­o­cu­pació ciu­ta­dana a tot el país. El soci­al­demòcrata Olaf Scholz va arri­bar a la can­ce­lle­ria el 2021 amb el com­promís de cons­truir cada any 400.000 pisos, una quarta part dels quals havia de ser habi­tatge social. Va dei­xar el poder lluny de l’objec­tiu. Per al seu suc­ces­sor, el con­ser­va­dor Fri­e­drich Merz, la pri­o­ri­tat és ara el rear­ma­ment. 

La cerca de solu­ci­ons no és fàcil en un país que, des del 2015, ha rebut 3,1 mili­ons de refu­gi­ats, sense comp­tar els 1,5 mili­ons d’ucraïnesos. L’actual alcalde, el con­ser­va­dor Kai Weg­ner, vol “replan­te­jar” el futur de l’antic aero­port de Tem­pel­hof. Ocupa 335 hectàrees de nucli urbà i, des que va que­dar fora de ser­vei, el 2008, és un espai lliure per a l’ús ciu­tadà, sigui per fer volar estels, bere­nar, fer esport o pas­se­jar. 


Per al veïnat de Kreuz­berg, Neukölln i Tem­pel­hof, les bar­ri­a­des que l’envol­ten, sacri­fi­car aquesta zona verda per cons­truir blocs de pisos en un anell al vol­tant de l’àrea cen­tral és un sacri­legi. Tem­pel­hof és part de la història de Berlín. Va ser el punt d’ater­ratge del pont aeri aliat que va sal­var el sec­tor occi­den­tal del blo­queig soviètic, entre el 1948 i el 1949. Hi ha hagut dues con­sul­tes ciu­ta­da­nes sobre la pos­si­bi­li­tat d’edi­fi­car-hi habi­tatge. I la res­posta va ser dei­xar Tem­pel­hof com està. 


Una altra opció és sacri­fi­car els horts urbans. Hi ha 900 àrees des­ti­na­des a aquest ús, o un total de 70.000 par­cel·les llo­ga­des, cadas­cuna amb la seva bar­ra­queta, però sense cèdula d’habi­ta­bi­li­tat. Són horts d’ús par­ti­cu­lar que bene­fi­cien tot­hom. For­men part del pulmó verd ber­linès.