jueves, 30 de enero de 2014

Un merecido regalo a gusto de pocos


Merkel provoca amb jubilacions als 63 anys


Angela Merkel, cancellera alemanya, intervenint en la sessió d'ahir del Bundestag, a Berlín Foto: JOHN MACDOUGALL / AFP.
1
La notícia del dia hauria hagut de ser la millora de les jubilacions per a les mares, que percebran 28 euros més per cada fill nascut abans del 1952, una decisió que afecta uns nou milions de dones. En comptes d'això, l'atenció es va centrar en l'aprovació de l'apartat de la reforma de les pensions, que reobre la porta a les jubilacions amb 63 anys per a qui hagi cotitzat els 45 que estableix la llei. Una mesura que afectarà unes 115.000 persones l'any i que és transitòria, ja que es manté l'augment de l'edat de jubilació dels 65 anys actuals als 67, de manera gradual i fins al 2020.
“No és un regal, és una reforma merescuda per als qui fa dècades que cotitzen al sistema de pensions i que han acomplert els 45 anys prescrits per a la jubilació plena”, defensava la ministra de Treball, la socialdemòcrata Andrea Nahles. La reforma de les pensions costarà uns 11.000 milions d'euros anuals, que sortiran de les reserves de l'assegurança pública, i la barrera dels 63 anys s'anirà apujant en la mesura que també ho faci la de l'edat regular de jubilació, segons va explicar Nahles.
Reformes heretades
L'Alemanya d'Angela Merkel és “un mal exemple” per als socis comunitaris, als qui Berlín exigeix “amb raó” reformes estructurals, va dir l'excanceller Gerhard Schröder des del popular diari Bild.
Schröder va ser l'artífex de l'Agenda 2010, el pla de reformes que va retallar prestacions i subsidis en la primera economia europea. Tanmateix, mentre és a aquest pla que s'atribueix la bona salut de l'economia alemanya ara, també va ser el causant de la caiguda de popularitat i la conseqüent derrota electoral de Schröder davant Merkel, el 2005.

martes, 28 de enero de 2014

Kosslick actualizó su nómina


Maestros y emergentes competirán por el Oso en una Berlinale animada por Clooney

Gemma Casadevall


Berlín, 28 ene (EFE).- A los Osos de la 64 edición de la Berlinale se lanzarán consagrados como Alain Resnais y talentos emergentes de América Latina y Asia, dos cinematografías mimadas por un festival que reserva su apuesta mediática a un amigo de la casa, George Clooney. 
El director de la Berlinale, Dieter Kosslick, parece confiar en el director y actor estadounidense para llenar por sí solo la alfombra roja, que se desplegará del 6 al 15 de febrero, diez días de intenso cine en que se proyectarán 409 filmes. 
"A Clooney deberíamos tenerle en plantilla", ironizó Kosslick al presentar hoy el programa, en alusión a la asiduidad con que acude a Berlín, sea durante el festival o para rodar sus filmes. 
Tal vez sea la presencia más esperada, pero no la única: también se anuncian las de Pierce Brosman, Matt Damon, Catherine Deneuve, Charlotte Gainsbourg, Bruno Ganz, Uma Thurman, Viggo Mortensen, Martin Scorsese y Ken Loach, quien recibirá el Oso de Oro de Honor. 
Scorsese presentará un documental, mientras que Clooney exhibirá fuera de concurso "The Monument Men", basado en la historia de una unidad aliada consagrada a rescatar el arte expoliado por los nazis. 
El desfile de veinte aspirantes al Oso -sobre quienes decidirá el jurado presidido por el productor James Schamus- se abrirá con "The Grand Budapest Hotel", dirigida por Wes Anderson y con Ralph Fiennes, centrado en la figura de un conserje de ese célebre hotel. 
Se trata de una producción británico-alemana encuadrada en lo que Kosslick define como filmes que remiten al reciente europeo, en ese caso los años 20 y 30, previos a la sacudida del nazismo. 
Junto a Anderson, competirán el argelino-francés Rachid Bouchareb con "La voie de l'enemie", interpretada por Forest Whitaker y Harvey Keitel, en torno a un preso converso al islam. 
El veterano Resnais desplegará en "Aimer, boire et chanter" a un grupo de amigos, con Sabine Azéma y André Dussolier entre otros, reunidos ante la inminente muerte de uno de ellos. 
Otro habitual en ese festival, Richard Linklater, traerá a Patricia Arquette y Ethan Hawke como pareja a las puertas del divorcio en "Boyhood". 
La apuesta de Kosslick se centra en el cine latinoamericano y asiático, cada uno con cuatro representantes, el mismo número de películas que presenta el cine alemán, con filmes de Edward Berger, Dietrich Brüggemann, Feo Aladag y Dominik Graf. 
La peruana Claudia Llosa, Oso de Oro en 2009 con "La teta asustada", regresa con la producción hispano-canadiense-francesa "Aloft", rodada en inglés y con Jennifer Connelly como protagonista. El brasileño Karim Aïnouz compite con "Praia do Futuro", un filme enfáticamente destacado por Kosslick y apuntalado con Wagner Moura ("Tropa de Elite"), en el papel de un socorrista de playa que irá de su Brasil a Berlín envuelto en una historia de amor homosexual. 
La argentina Celina Murga vuelve a la Berlinale con "La tercera orilla", su tercer largometraje, después de que en 2012 proyectase su documental "Escuela normal". Presenta la historia de un muchacho en conflicto, uno de los ejes temáticos de este festival. 
El cuarto concursante latinoamericano es su compatriota Benjamin Naishtat, quien debuta con "Historia del miedo", una exploración en el pavor a lo externo desde el microcosmos de un barrio cerrado. 
Llosa, Aïnouz, Murga y Naishtat son la evidencia del mimo con que la Berlinale trata al cine latino, y los dos filmes argentinos contaron con financiación del World Cinema Fund del festival. 
El buen cine joven latinoamericano acostumbra a salir de la Berlinale con premio, aunque este año afrontará una dura competencia de otra de las "pasiones" regionales del festival, Asia. 
Ahí estarán el japonés Yoji Yamada, otro habitual del festival, y hasta tres cintas chinas: "Bai Ri Yan Huo", de Yinan Diao; "Tui Na", de Ye Lou; y "Wu Ren Qu", de Hao Ning. 

CafeBabel1
Todas ellas representan a la generación emergente asiática que encandila a Berlín, donde por primera vez en años no habrá cine iraní a competición, otra cinematografía propensa a llevarse el Oso. 
"Es casualidad. Seleccionamos entre lo que tenemos, lo que está a punto para el festival y lo que nos atrae", explicó Kosslick, en lo que es su explicación oficial sobre ésta y otras ausencias. 
La Berlinale presume de tender su alfombra roja por igual tanto a las estrellas como al cine político o social, que estará representado por la griega "Stratos", de Yannis Economides, reflejo de una "nueva miseria" -según Kosslick- que afloró en la zona euro. 
A los amantes de Lars von Trier les espera, fuera de concurso, la versión completa de "Nymphomniac Volumen I", un exhaustivo en el que Gainsbourg da vida de una mujer etiquetada de ninfómana. EFE 
gc/nl/ram 
(vídeo)


La Berlinale recorrerá Latinoamérica en una veintena de filmes

Gemma Casadevall


Berlín, 28 ene (EFE).- La Berlinale recorrerá América Latina a través de más de 20 filmes, incidirá en sus nuevos talentos y dejará que alguno de ellos imparta incluso clases magistrales, en una edición del festival especialmente atenta a las cinematografías latinas. 
El director de la Berlinale, Dieter Kosslick, había avanzado días atrás que en la 64 edición del festival habría fuerte presencia de cine latinoamericano en todas sus secciones y la presentación hoy del programa al completo confirmó que iba en serio. 
Un total de 16 largometrajes, más seis cortometrajes, forman la lista de títulos y directores procedentes de la región incluidos en la Berlinale que inaugurará el próximo día 6 "The Grand Budapest Hotel", de Wes Anderson. 
A ellos se sumaran dos sesiones del seminario "World Cinema Fund", en que se presentarán proyectos relacionados con este programa de ayudas de la Berlinale a jóvenes cineastas y que se centrarán en Argentina y México. 
La peruana Claudia Llosa -Oso de Oro de 2009 con "La teta asustada"- estará de nuevo en Berlín no solo defendiendo su última película, "Aloft", incluida a competición, sino que además impartirá una de las clases magistrales en el Berlinale Talent. 
Otra de las lecciones de ese campus para estudiantes de cine irá a cargo de su colega mexicano Diego Luna, de quien se exhibe en Berlinale Special "César Chávez", alrededor de ese activista defensor de los campesinos indocumentados. 
La nómina de cineastas de América Latina arrancará, en la sección oficial, con la "reincidente" Llosa, en cuyo filme esta vez no se habla en quechua -como en "La teta"- sino en inglés y que incorpora un reparto internacional, encabezado por Jennifer Connelly. 
También en lucha por los Osos acude el brasileño Karim Aïnouz, con "Praia do Futuro", una historia de amor homosexual que discurre entre Fortaleza y Berlín y que cuenta con las simpatías expresas de Kosslick. 
Los argentinos Celina Murga y Benjamin Naishtat compiten con "La tercera orilla" e "Historia del miedo", respectivamente, ambas impulsadas desde la cantera del World Cinema Fund. 
Murga estuvo ya en la Berlinale en 2012, con la proyección en Forum de su documental "Escuela normal" y regresa ahora con este largometraje, rodado en su provincia natal de Entre Ríos. 
Naishtat acude como debutante, con una película que indaga en el temor a lo exterior, desde la perspectiva de un barrio privado. 
De México se proyectará la citada "César Chávez", mientras que su compatriota Alonso Ruíz Palacios exhibirá "Güeros" en Panorama. 
Cuba estará asimismo en competición con dos cortometrajes -"Casona", de Juliette Touin, y "Un paraíso", de Jayisha Patel-, apartado en que también concursa Perú, con "Solo te puedo mostrar el color", de Fernando Vílchez Rodríguez. 
Brasil aporta, además de la película de Aïnouz, dos títulos en la sección Panorama -"Hoje Eu Quero Voltar Sozinho", de Daniel Ribeiro, y "O Homem das Multidöes", de Marcelo Gomez-, así como "Castanha", de Davi Pretto, en Forum. 
Completan el recorrido hasta siete películas en la sección Generation, entre largometrajes y cortos, procedentes de Argentina, México, Pero, Puerto Rico y, de nuevo Brasil. 
El chileno Sebastián Lelio -cuya "Gloria" ganó el Oso de Plata en 2013 a la mejor interpretación femenina- está presente en la nómina, no como "visitante", sino incorporado al programa de intercambio "Residency" y mientras trabaja en su nuevo proyecto, "Iguazú". 
En ese mismo programa se encuentra el salvadoreño-mexicano José Luis Valle, mientras trabaja en "Operation Baby". EFE 
gc/cr

lunes, 27 de enero de 2014

Menú precocinado



La Berlinale convierte a América Latina en plato fuerte de un festival crítico

Gemma Casadevall


Berlín, 27 ene (EFE).- La Berlinale ha convertido a América Latina en uno de los puntos fuertes de su 64 edición, que se abrirá el 6 de febrero y en que incidirá en su vocación de festival donde confluye el cine crítico con grandes presencias mediáticas, como el actor y director George Clooney.
"Habrá una fuerte presencia del cine latinoamericano en todas sus secciones", indicó hoy el director del festival, Dieter Kosslick, en un encuentro con medios extranjeros previo a la presentación del programa al completo, mañana martes. 
Cuatro representantes de esas cinematografías -los argentinos Celina Murga y Benjamin Naishtat, el brasileño Karim Aïnouz y la peruana Claudia Llosa, ganadora del Oso de Oro en 2009 con "La teta asustada"- competirán junto con Wes Anderson, Rachid Bouchareb o Alain Resnais en la sección oficial. 
Con carácter de exhibición se estrenará "César Chávez", del mexicano Diego Luna, centrada en la historia de ese activista por los derechos de los campesinos en EE.UU., mientras que su compatriota Alonso Ruíz Palacios mostrará "Güeros" en Panorama. 
"Hay una gran comunicación entre la Berlinale y el cine latinoamericano", afirmó Kosslick, quien puestos a resaltar filmes entre los 20 aspirantes a los Osos habló de "Praia do Futuro", de Aimouz, que definió como "hermosa historia de amor homosexual". 
Arranca en una playa brasileña y desemboca en Berlín y encaja en uno de los ejes temáticos -la homosexualidad- al que se quiere dedicar "especial atención" esta edición de un festival que Kosslick califica de "sensible hacia los temas sociales, políticos críticos". 
Aïnouz apuntala su historia en la interpretación de Wagner Moura, asimismo protagonista de "Tropa de Elite" -Oso de Oro en 2008-. 
La argentina Murga, por su parte, regresa con "La tercera orilla" a la Berlinale, después de que en 2012 estrenara, en la sección "Forum", el documental "Escuela normal", un retrato del mundo escolar rodado en el centro de secundaria del que fue alumna. 
De producción argentino-alemana-holandesa, "La tercera orilla" es el cuarto largometraje de Murga, rodado en la provincia de Entre Ríos, entre Argentina y Uruguay, y centrado en un chico de 16 años. 
El filme contó con el apoyo previo del World Cinema Fund, los fondos creados por la Berlinale para respaldar a jóvenes cineastas, y ha estado apadrinado por Martin Scorsese. 
Su compatriota Naishtat competirá con "Historia del miedo", su primer largometraje, que asimismo fue financiado con ese programa de ayudas de la Berlinale. Su argumento indaga en el sentimiento del temor a lo exterior, desde la perspectiva de un barrio privado. 
Llosa completa el desfile de aspirantes latinoamericanos a los Osos con "Aloft", una producción hispano-canadiense-francesa rodada en inglés e interpretada por Jennifer Connelly y Cillian Murphy, 
Los cuatro realizadores latinoamericanos están incluidos en la lista de veinte aspirantes al Oso, junto a nombres como el francés Resnais -con "Aimer, boire et chanter", interpretada por Sabine Azéma- o el franco-argelino Bouchareb -con "La voie de l'ennemi", con Forest Whitaker y Harvey Keitel. 
Asimismo concursa Richard Linklater, al frente de "Boyhood", con Patricia Arquette y Ethan Hawke; o el japonés Yoji Yamada, nombre habitual en un festival que acostumbra a "mimar" al cine asiático y que esta vez incluyó tres cintas chinas a competición: "Bai Ri Yan Huo" Yinan Diao; "Tui Na", de Ye Lou; y "Wu Ren Qu", de Hao Ning. 
El máximo impacto mediático vendrá, previsiblemente, de la presencia fuera de concurso de "The Monuments Men", dirigida e interpretada por Clooney, con actores como Matt Damon, Bill Murray y John Goodmann. 
También se exhibirá "Nymphomniac Volumen I", la versión completa del filme de Lars von Trier que recorre la vida de una mujer -Charlotte Gainsburg- etiquetada de ninfómana. 
La Berlinale abrirá el día 6 con "The Grand Budapest Hotel", de Anderson e interpretado por Ralph Fiennes. A lo largo de sus diez días de existencia se proyectarán unos 400 filmes, en sus distintas secciones, hasta llegar el día 15 a la entrega de los Osos. EFE 
gc/cr

Paranoia no exenta de razón

Snowden està convençut que EUA vol matar-lo


Una dona demana asil polític a Alemanya per a Snowden, el novembre passat a Berlín Foto: AFP.
1
L'escenari era de pel·lícula d'espies i les paraules de l'exanalista de l'Agència de Seguretat nord-americana (NSA), Edward Snowden, eren les que diria a un confident un home que sap massa i que se sent assetjat: “Aquesta gent, i estem parlant de funcionaris del govern [dels EUA], han dit que els agradaria disparar-me una bala al cap. O enverinar-me a la sortida d'un supermercat i després veure'm morir a la dutxa.”
Pàl·lid, però tranquil, Snowden explicava això al periodista alemany de la primera cadena alemanya ARD Hubert Seiper. L'escenari era l'habitació d'un hotel, molt semblant al lloc on mesos enrere el mateix extècnic de la CIA es va trobar amb el diputat verd alemany, Hans-Christian Ströbele, i on es va mostrar (segons va explicar després aquest veterà parlamentari) disposat a explicar el que sap a una comissió investigadora del Bundestag (la cambra baixa alemanya).
L'entrevista a l'ARD era la primera que ha concedit Snowden a una televisió des que va fugir a Hong Kong, primer, i va demanar asil a Rússia, després. Enmig ha quedat l'allau de revelacions difoses per un grup de grans mitjans d'arreu del món, amb els documents sobre el ciberespionatge massiu dels Estats Units tant a ciutadans del carrer com a líders enemics o aliats com ara la cancellera alemanya, Angela Merkel.
Les raons de la por de Snowden es fonamenten no només en la lògica de qui ha robat els secrets del país més poderós del món, sinó en un article publicat en una plataforma d'internet (BuzzFeed) on membres del Pentàgon i de la NSA haurien explicat el seu propòsit de matar Snowden.
Sense indult
La pista sembla poc sòlida, però tampoc no té gran credibilitat la hipòtesi que, en cas d'entregar-se als Estats Units, podria esperar un cert tracte de favor. El secretari de Justícia nord-americà, Eric Holder, va deixar clar que no hi hauria indult per a Snowden si deixa l'exili rus. A Snowden se li imputa el càrrec de traïció.
Fora de la por de morir assassinat, d'un tret al cap o enverinat, Snowden va entrar en allò que a Alemanya preocupa més que les escoltes al telèfon mòbil de la cancellera Angela Merkel. Segons l'exanalista de la CUA, els serveis secrets no només espien ciutadans del carrer o polítics de primera: també ho fan als grans consorcis empresarials, com ara Siemens o Daimler Benz. No perquè temin que puguin atemptar contra la seguretat nacional, sinó buscant secrets que puguin interessar a la competència.
És a dir, pirateria industrial de primer ordre, allò que pot fer perillar les negociacions del tractat de lliure comerç entre els EUA i la Unió Europea, ara en suspens.
Una cosa és el ciberespionatge dels correus electrònics de ciutadans i l'altra, els interessos de la gran indústria. Potser això explica que cada cop que Snowden envia el seu crit d'auxili (bé al diputat Ströbele, bé al periodista de la ARD) ho faci a través d'Alemanya.
Snowden va assegurar que ja no controla els seus documents, perquè aquests van quedar en mans dels periodistes a qui els han filtrat. No és l'amo d'aquests secrets, però sí que manté el seu poder sobre aquesta nebulosa que és la pirateria industrial. Una qüestió complexa, que pot complicar els plans del president nord-americà, Barack Obama, de reconciliar-se amb Merkel.

domingo, 26 de enero de 2014

Quién vigila al vigilante














Con Alejandra, para Estación sur

Vigilantes de los derechos humanos


La ONG Human Right Watch presentó en Berlín su informe anual número 24. Un informe casi tan grueso como la misma biblia y que a lo largo de sus 667 páginas pone el dedo en la llaga en los abusos de poder tanto en las democracias más frágiles del mundo como en aquellas más sólidas y consolidadas. En la presentación estuvo Gemma Casadevall, que vino a nuestro estudio a contarnos todos los detalles.
http://www1.wdr.de/mediathek/audio/funkhauseuropa/mt-audios-estacion-sur100_akk-a1-2.html

jueves, 23 de enero de 2014

Angie advierte


Merkel: Europa es "casi una cuestión interna" del gobierno alemán

Gemma Casadevall


Berlín, 23 ene (EFE).- La canciller Angela Merkel advirtió hoy de que la política de la UE se ha convertido en "casi una cuestión interna" para Alemania, al tiempo que se comprometió a centrar sus esfuerzos ante los comicios europeos en combatir las corrientes populistas y euroescépticas. 
"A Alemania sólo le va bien cuando le va bien a Europa", enfatizó Merkel tras presidir un consejo de ministros extraordinario de dos días centrado en fijar las líneas maestras de la legislatura que arrancó con su investidura, a finales de diciembre. 
La canciller repitió así una frase que, como admitió, ha sido su máxima durante toda la crisis de la eurozona y ratificó su fidelidad a lo que define como "política social de mercado" o seña de identidad de su Unión Cristianodemócrata (CDU). 
Sobre el líder del Partido Socialdemócrata (SPD), vicecanciller y ministro de Economía y Energía, Sigmar Gabriel, con quien compareció ante los medios, Merkel afirmó: "Seremos rivales en la campaña, porque es natural que así sea". 
"Ello no quita que ambos estemos comprometidos a gobernar juntos los cuatro años de la legislatura", añadió la canciller, así como que los dos principales partidos alemanes compartan el objetivo común de concentrar esfuerzos frente a los movimientos antieuropeos. 
"Defenderemos juntos Europa", añadió por su parte Gabriel, convencido de que Berlín no puede "dejar el gran proyecto que es Europa en manos de aquellos que pretenden destruirlo. Hay muchas formaciones antieuropeas y ultraderechistas en marcha". 
Por encima de las diferencias y de esa "confrontación natural" que se producirá entre la CDU y el SPD en campaña, tanto ante los comicios europeos del 25 de mayo como en las sucesivas elecciones regionales que se avecinan, Merkel y Gabriel insistieron en los intereses compartidos, tanto en la UE como en política interna. 
La canciller y su vicecanciller comparecieron así como paladines de la lucha contra el populismo, sin hacer referencia a los polémicos proyectos sobre la inmigración lanzados por el tercer partido en la coalición de gobierno, la Unión Socialcristiana de Baviera (CSU). 
Frente a los pronunciamientos de Merkel y Gabriel, esta formación bávara, hermanada a la CDU, representa las proclamas más derechistas del espectro parlamentario alemán, rayano en lo que en otros países son contenidos propios del populismo. 
A escala interna, el gran proyecto de la legislatura es, dijo Merkel, lograr una transición energética -con el cierre gradual de las plantas atómicas hasta el desarrollo de las renovables- que garantice el suministro, no dispare la factura eléctrica y sea, a la vez, ecológica. 
La canciller aludió así a uno de los aspectos más controvertidos del paquete energético -la reducción de las subvenciones a las renovables-, foco de las críticas por parte de la oposición pero que el Gobierno defiende como necesario para frenar los costes del consumo. 
En esa tarea deberá centrarse Gabriel, aunque la canciller dejó claro que ella es quien toma las decisiones "en todos los ámbitos", incluidos los ministerios clave que dirige el SPD: Economía, Exteriores y Trabajo. 

La canciller marcó la línea en la política exterior alemana en su primera gran coalición y seguirá haciéndolo en esta legislatura -entonces, como ahora, con el socialdemócrata Frank-Walter Steinmeier como ministro-. 

Al igual que se propone aplacar a los consorcios del sector frente a la transición energética que dirigirá Gabriel, Merkel imprimirá el sello de la CDU en la reforma de las pensiones encomendada a la ministra de Trabajo, Andrea Nahles. 
Entre otros puntos, la reforma de las jubilaciones posibilitará el retiro a los 63 años a quienes hayan cotizado durante 45 años, así como una serie de mejoras para las madres con hijos nacidos antes de 1992 y subidas en las pensiones de invalidez. 
El coste de este paquete se estima en 60.000 millones de euros hasta 2020, sin que esté claro de dónde saldrán y teniendo en cuenta que al frente de Finanzas sigue Wolfgang Schäuble, el hombre fuerte de Merkel en la anterior legislatura y estandarte de la austeridad. EFE 
gc/si 
(foto) (audio)

jueves, 16 de enero de 2014

E la nave va

Alemanya, un motor de creixement anèmic


Figura d'un toro fet amb peces de Lego, ahir a la Borsa de Frankfurt Foto: RALPH ORLOWSKI / REUTERS.
Els consumidors, i no el tradicional motor econòmic d'Alemanya –les exportacions–, van salvar l'exercici 2013 de la primera economia de la Unió Europea (UE). El creixement del producte interior brut (PIB) va ser d'un 0,4%, un 0,1% per sota dels prudents pronòstics del govern d'Angela Merkel i el nivell més baix en els últims quatre anys. Pitjor encara, a ulls de l'ortodòxia econòmica de l'anomenada locomotora europea: les importacions van superar les exportacions, mentre que el dèficit públic se situava en un discret 0,1% –en contrast amb el 0,1% en positiu de l'any anterior, però de tota manera allunyat del famós 3% marcat com a límit en els tractats de Maastricht.
Aquests eren els indicadors que ahir publicava l'Oficina Federal d'Estadística, Destatis, més pobres del que Alemanya acostuma a presentar. Una situació que, per al govern d'Angela Merkel, remet a la precària situació dels seus socis de la zona euro. La forta demanda interna no ha pogut neutralitzar la recessió d'alguns socis, resumia el seu ministre d'Economia a la gran coalició, el socialdemòcrata Sigmar Gabriel, apuntalat en les xifres difoses pel president de Destatis, Roderich Egeler.
El consum va trencar la seva mala reputació de “plat feble” per a l'economia alemanya, amb un augment del 0,9%, mentre que les inversions públiques es van reduir en un 2,2 %. També en contra de la dinàmica tradicional del país, les exportacions van créixer menys –un 0,6%– que les importacions –un 1,3%–. Un altre factor que Berlín atribueix a la situació de les economies afeblides de la UE, el seu primer soci comercial que no ha pogut comprar com estava acostumat.
En termes absoluts, la balança comercial continua en superàvit i en nivells rècord –qüestió que havia desencadenat recentment crítiques del governs i fins i tot de la Comissió Europea, que acusen Alemanya de fer i comprar poc als seus socis–. Però la desacceleració exportadora és un toc d'avís per al país que ha estat l'oasi de creixement quan els altres s'ofegaven en la recessió. El principal indicador, el del creixement, representa una sotragada respecte al 0,7% del 2012 i encara més en relació amb els dels dos anys anteriors, 2011 i 2010, en tots dos casos per damunt del 3%. Tenint en compte, però, el terratrèmol del 2009, en una contracció del 4,7%, tampoc cal alarmar-se.
Tant l'equip de Merkel com els principals instituts consideren que Alemanya tornarà al bon camí aquest 2014, amb una previsió de creixement de l'1,5% o del voltant del 2% el 2015, sempre que els països de la zona euro efectivament deixin enrere la recessió. La fortalesa de l'economia alemanya depèn, doncs, de la dels seus socis.

lunes, 6 de enero de 2014

Los años nos pasan volando

Merkel i la crisi “dels altres”



Aparentment, Angela Merkel va deixar de governar a mitjan 2013 per concentrar-se en la seva campanya per a la reelecció i, un cop aconseguida, va estar capficada en la formació d'un nou govern. No podia arriscar-se a fer cap mal pas, ja que havia de convèncer de formar una gran coalició amb els socialdemòcrates, escaldats per les conseqüències de la caiguda d'electorat en l'anterior gran coalició –de 2005 a 2009–.
Mesos i mesos amb una Merkel a mig gas i, de cop, la tornada a l'escola: la cimera de la UE, amb la cancellera pletòrica i el seu home fort, inamovible, Wolfgang Schäuble, a Finances. És veritat que Merkel havia deixat els temes europeus aparcats, però això no inclou Schäuble.
“El procés de formació dels mecanismes de supervisió bancària continuen. Aquestes coses no es tracten a escala de líders, sinó de tècnics i de ministres. No pateixin: al desembre, els líders s'ho trobaran tot apamat, gairebé lligat”, advertia, a mitjan novembre, Martin Kotthaus, el portaveu de Finances, a la pregunta de com podia rutllar Europa amb un govern “en funcions” alemany i sense saber quina seria la constel·lació del següent executiu. Aleshores es plantejava encara l'alternativa dels Verds, si fallava la gran coalició. A Kotthaus se li feia aquesta pregunta cada cop que hi havia alguna reunió “tècnica” a Brussel·les.
Schäuble no podrà comptar ara amb l'experimentat portaveu –que passa a Exteriors– que, un cop més, va tenir raó. Si més no en la qüestió que aleshores tenia més actualitat: la unió bancària, els mecanismes de supervisió única sobre els grans bancs de la zona euro i de liquidació de les entitats en fallida. Mentre Merkel negociava la propera legislatura, l'inamovible Schäuble ha continuat amunt i avall, fins a lligar el mecanisme de liquidació –o resolució– única a mida del que volia la cancellera i per damunt de les opinions de la Comissió i el Parlament europeus, que queden degradats a observadors.

Graus de responsabilitat

Un procediment “en cascada”, com s'ha expressat en alemany, que vol dir que la responsabilitat sobre aquests bancs és en primer terme dels accionistes i propietaris, després de les autoritats nacionals i més endavant, però ja en la recta final, dels fons únic que s'anirà creant en els propers deu anys i del qual tindran la clau, principalment, els estats membres. Molt poc diner, a primera vista, atès que la primera onada de crisi bancària va generar pèrdues per 1,6 bilions d'euros. Aquestes recances no interessen Merkel, sinó el fet que podia tornar a casa amb els deures fets i la missió acomplerta de poder assegurar que les fallides de la banca no aniran a compte de la butxaca del contribuent o, el que és el mateix, d'Alemanya, com a país que més aporta a la bossa europea.
Missió acomplerta, però a mitges. El mecanisme de liquidació va quedar dissenyat a gust de Berlín, però en canvi la cancellera va ensopegar amb el no generalitzat al seu concepte de govern econòmic comú. Merkel ja no en té prou amb haver deixat el segell alemany en aquests anys de combat davant la crisi –l'austeritat, la paraula sinònim de tenalla a les economies més afeblides–. Vol un govern econòmic comú sobre les polítiques fiscals, laborals i socials de la zona euro vist que en aquests països del sud, a més de desgavells bancaris, n'hi ha d'altres.
“La crisi és dels altres”, titulava fa uns dies el setmanari Der Spiegel en un article al·lusiu als bons pronòstics per a la economia alemanya, que malgrat totes les queixes de Merkel sobre el presumpte impacte de la crisi dels països més afeblits –o mal gestionats– continua tan immune com la cancellera als patiments “dels altres”. Si més no, a escala de la macroeconomia.
La revista econòmica Manager pronostica un creixement del 2,8% aquest 2014 per a la primera economia de la zona euro. És cert que vuit milions d'alemanys –gairebé un 20% de la població laboralment activa– treballa a sous baixos o molt baixos, però Merkel ha aconseguit contagiar als seus compatriotes la idea que “Alemanya va bé“, vist que un 82% dels alemanys comparteix aquesta opinió, segons el setmanari.
Merkel ha esdevingut, a escala internacional, el prototip de cancellera que imposa la tenalla de l'austeritat i, al mateix temps, no aporta cap visió per a Europa, segons l'ha retratada The economist. Representa un poder hegemònic amb un únic horitzó: els interessos nacionals alemanys.
Si més no, de moment, a Merkel li han aturat els socis el concepte del govern econòmic comú. La idea ha quedat aparcada fins a la tardor del 2014, amb la idea que es vagi desenvolupant en els dos anys següents.
A Alemanya, aquesta derrota parcial es veu com una invitació que Schäuble treballi des de l'ombra, a escala de tècnics, per desembolicar al final el paquet de regal a mida de la cancellera. Es tracta de treballar amb discreció, si més no fins a les eleccions europees, al maig. Hi ha molta por a al creixement de l'euroescepticisme i Berlín opta per una cancellera discreta.

La consulta i altres reptes




1
La consulta catalana ha impactat poc, fins ara, en els grans mitjans alemanys i, quan ho ha fet, ha estat des del prisma econòmic i els seus efectes dins la Unió Europea (UE). Podrien els catalans i els escocesos ser un factor de risc per a l'economia alemanya o la del conjunt de la zona euro? Aquesta és la pregunta que es feia el setmanari Der Spiegel, que situa les consultes sobiranistes en el context de reptes per a l'any acabat d'encetar. Si l'independentisme obté bons resultats, argumenta el setmanari –que aparentment dóna per fet que la consulta catalana se celebrarà, a la tardor– serà un senyal per a les voluntats separatistes de tot Europa, continua.
És tot just un paràgraf, el que dedica Der Spiegel a la qüestió, en el context dels reptes globals o regionals per a Alemanya i que podrien afectar els bons pronòstics per al 2014 de la primera economia europea. És clar, però, que abans d'arribar a aquesta situació n'hi haurà d'altres de molt més globals, com ara el relleu al capdavant de la Reserva Federal a favor de Janet Yellen, enmig de l'adéu progressiu a les polítiques d'estímul que fan tremolar els mercats mundials, amb les conseqüències imprevisibles que acostumen a comportar les situacions d'incertesa.
Més directament, des del cor de la zona euro, s'esperen amb l'arribada de la primavera els nous tests de solvència continuats que el Banc Central Europeu (BCE) imposarà al conjunt de les entitats financeres de la zona euro, dins dels mecanismes articulats per a la futura supervisió bancària comuna. Europa tindrà, després, la gran revàlida, en forma d'eleccions al Parlament Europeu, que aquest cop no es preveu que siguin més aviat ensopides com fins ara, sinó marcades per la confrontació, amb el populisme que arrela a la zona que es creia políticament correcta i vacunada contra els extremismes.
A escala alemanya, es temen els efectes de la campanya electoral de Martin Schulz, el president del Parlament Europeu. Schulz sembla decidit a anar a la seva i criticar tot el que calgui d'Angela Merkel, sense tenir en compte que ara la cancellera governa amb el Partit Socialdemòcrata, al qual pertany. Fins a quin punt això afectarà la feina de la gran coalició de Berlín és un interrogant que es resoldrà en els pròxims mesos. De moment, a Alemanya ja es parla d'una confrontació entre Schulz i Schäuble, vistes les enfurismades crítiques del president de l'eurocambra contra la línia defensada pel ministre de Finances de Merkel.
A la revàlida a l'euroescepticisme del maig vinent, la seguirà el següent repte a escala europea, de nou protagonitzat pel Banc Central Europeu (BCE): a l'octubre, la institució de Mario Draghi assumirà finalment la supervisió de la banca de la zona euro. Una successió de situacions de perill, des de l'àmbit polític fins al financer, davant la qual només queda desitjar a tothom sort i un bon any 2014.

viernes, 3 de enero de 2014

Cumpleaños en coma


Schumacher, en estado crítico y más presente que nunca ante su 45 cumpleaños

Gemma Casadevall

Berlín, 2 ene (EFE).- Michael Schumacher, el "hombre récord" de la Fórmula Uno, centra la atención mediática casi tanto como en los momentos cumbre de su carrera deportiva, cinco días después del gravísimo accidente de esquí en los Alpes francesa y ante su 45 cumpleaños, mañana.
Los mensajes de apoyo de todo el mundo siguen llegando al hospital de Grenoble (Francia) donde ingresó el domingo y donde se le intervino repetidamente de las lesiones craneales sufridas, al caer y golpearse violentamente contra una roca en la estación de Méribel.
El mundo de la Fórmula Uno en pleno se volcó desde el primer momento en sus mensajes de apoyo -desde su compatriota y sucesor, Sebastian Vettel, al español Fernando Alonso y resto de la profesión-, igual que los extenistas Steffi Graf y Boris Becker, y los futbolistas Lukas Podolski y Per Mertesacker.
Schumacher, retirado año atrás definitivamente de los circuitos, representa no solo la pasión por los bólidos, sino también por el fútbol -como aficionado-, la motocicleta -que le costó el anterior más grave accidente de su vid, en 2009, en España- o el esquí.
"Ponte bien pronto", decía el mensaje transmitido hoy, desde Londres, por Podolski, Mertesacker y otros compañeros del Arsenal, reproducido por el popular diario "Bild".
En su chalet, cercano a la estación de Méribel, habían celebrado los Schumacher varios cumpleaños del expiloto, explicó su portavoz, Sabine Kehm, convertida estos días en rostro del entorno del siete veces campeón del mundo de Fórmula Uno, mientras pide respeto a la esfera privada para la familia.
En lugar de la fiesta de todos los años, a su esposa Corinna, sus dos hijos Gina Maria -16 años- y Mick -de 14-, más el resto de familiares directos -como su hermano y expiloto Ralf- o amigos de su entorno más cercano les corresponde llegar al hospital sorteando la nube de periodistas que tratan de captar alguna imagen.



El hospital universitario de Grenoble trata desde ayer de mantener a raya al gran despliegue mediático y obligó a desplazarse a los camiones y equipos de transmisión a un recinto adyacente.
Su creciente presencia obstaculizaba el desarrollo normal de la actividad hospitalaria, apuntaron fuentes del centro.
Cada una de las apariciones de Kehm ante los medios, para emitir alguna declaración en nombre de la familia o para informar del estado de Schumacher, entre un parte médico oficial y el siguiente, ha generado un gran revuelo periodístico en la puerta del hospital.
En la planta donde se encuentra ingresado Schumacher se ha establecido un dispositivo de seguridad especial, que sólo permite el acceso a sus familiares o personas de su entorno directo, pero ello no ha evitado dificultades a su personal o a los visitantes del resto de pacientes del centro.
Kehm ha explicado reiteradamente que no habrá más conferencias de prensa de los médicos si no se produce alguna evolución relevante que notificar.
Se teme, sin embargo, que el cerco mediático ira a más el viernes, en ocasión del 45 cumpleaños y pese a todas las llamadas a guardar respetuosas distancias.
Por parte hospitalaria, el equipo médico se limitó a informar, el martes, de una "ligera mejoría" del paciente, que en la noche del lunes al martes fue sometido a una segunda intervención, de dos horas, para evacuar un hematoma en el área izquierda del cerebro.
No obstante, también indicaron que quedaban "muchas hemorragias" cerebrales, sin precisar si procederían a nuevas operaciones.
Kehm ha recuperado en este trance su misión de interlocutora ante la prensa del campeón reiterado y aclarado que, contrariamente a lo que se ha dicho, Schumacher no iba a mucha velocidad en el momento del accidente -pese a que se partió el casco que probablemente le salvó ese día la vida-.
También salió al paso de presunciones de imprudencia en el reconocido fanático de la velocidad que es Schumacher y explicó que se encontraba fuera de las pistas marcadas porque justo antes del accidente atendió a un amigo que se había caído. EFE
gc/jm
(foto)