miércoles, 27 de septiembre de 2023

Un barquito llamado "Andrómeda"

Nord Stream, un any d’enigmes


GEMMA C. SERRA - BERLÍN

Ahir va fer un any de les explo­si­ons coor­di­na­des que van inu­ti­lit­zar el gaso­ducte Nord Stream, nas­cut el 2005 d’un pacte d’interes­sos entre el pre­si­dent rus, Vladímir Putin, i l’ales­ho­res can­ce­ller ale­many, Ger­hard Schröder. Havien pas­sat vuit mesos de l’inici de la invasió russa d’Ucraïna. El sabo­tatge no va tenir cap impacte en els sub­mi­nis­tra­ments de gas rus fins al nord d’Ale­ma­nya: Mos­cou ja havia tan­cat l’aixeta del Nord Stream 1, teòrica­ment per pro­ble­mes tècnics, i el Nord Stream 2 no havia arri­bat a entrar en fun­ci­o­na­ment, ja que el can­ce­ller Olaf Scholz va sus­pen­dre el procés d’auto­rit­zació arran del con­flicte bèl·lic. Podria dir-se que les explo­si­ons van ser la mate­ri­a­lit­zació d’una rup­tura irre­ver­si­ble, enmig del procés acce­le­rat d’inde­pen­dit­zació energètica d’Ale­ma­nya en relació amb Rússia pre­ci­pi­tat per les san­ci­ons a Mos­cou.
Però con­ti­nua sense saber-se l’auto­ria d’un sabo­tatge d’alt impacte polític. De l’auto­ma­tisme ini­cial que va apun­tar cap a Mos­cou com a res­pon­sa­ble –o de la res­posta del Krem­lin diri­gint la sos­pita cap als EUA– es va pas­sar a un inter­canvi de reve­la­ci­ons no con­fir­ma­des, la més sòlida de les quals s’adreça cap a un vai­xell llo­gat ano­me­nat Andro­meda. El llo­ga­ter seria un grup ucraïnès, país que des de l’inici de la cons­trucció del gaso­ducte va inten­tar blo­que­jar-lo per la via política i aler­tat de la hipo­teca energètica i política que repre­sen­tava per a Ale­ma­nya i el con­junt d’Europa.
Per part dels inves­ti­ga­dors dane­sos, suecs, polo­ne­sos o ale­manys hi ha mol­tes infor­ma­ci­ons. Però són uns quants els mit­jans de comu­ni­cació de referència als Estats Units o a Ale­ma­nya que han apun­tat a una trama ucraïnesa. La can­ce­lle­ria de Scholz rep infor­mació actu­a­lit­zada sis­temàtica­ment de la fis­ca­lia gene­ral, expli­cava aquests dies la tele­visió pública ale­ma­nya ARD –un dels mit­jans que han seguit el cas, així com els set­ma­na­ris Der Spi­e­gel i Die Zeit i el diari Süddeutsche Zei­tung–. Scholz està “molt interes­sat” en “l’acla­ri­ment total” del supo­sat sabo­tatge, insis­tei­xen els seus por­ta­veus. Però gai­rebé no hi ha infor­ma­ci­ons ofi­ci­als sobre una trama que, si es con­firmés la pista ucraïnesa, sac­se­ja­ria el com­promís d’ajut dels ali­ats occi­den­tals.
Es dona per cert que l’Andro­meda va sor­tir del port de Ros­tock, al bàltic ale­many, a prin­ci­pis del mes de setem­bre del 2022. Era un vai­xell espor­tiu de 15 metres de llarg i a bord hi viat­ja­ven cinc homes i una dona. Dos dels mem­bres de la tri­pu­lació eren sub­ma­ri­nis­tes, dos més eren aju­dants d’aquests i la dona era met­gessa de pro­fessió. El cinquè home n’era el capità. Havien llo­gat el vai­xell amb pas­sa­ports fal­si­fi­cats, segons la recons­trucció dels fets de Der Spi­e­gel. Supo­sa­da­ment havia trans­por­tat el mate­rial explo­siu neces­sari per al sabo­tatge. També se suposa que havia pas­sat per Polònia abans d’adreçar-se cap a les aigües de l’illa danesa de Born­holm, on es va pro­duir la pri­mera explosió. Es van pro­duir com a mínim dues deto­na­ci­ons més al llarg d’aquell mateix dia. Tres de les qua­tre cano­na­des dels dos gaso­duc­tes van que­dar inu­ti­lit­za­des. Les fui­tes de gas es van esten­dre per una milla marítima.
El vai­xell llo­gat va ser loca­lit­zat i escor­co­llat; entre les pis­tes que hi van tro­bar els inves­ti­ga­dors, hi havia les res­tes de mate­rial explo­siu detec­ta­des damunt una taula del vai­xell. Va que­dar pre­cin­tat per la fis­ca­lia en un moll de l’illa ale­ma­nya de Rügen.
De com es desen­vo­lu­pen les inves­ti­ga­ci­ons, se’n sap poca cosa, perquè entren en el secret de sumari de la fis­ca­lia. Però el mes de juny pas­sat el diari nord-ame­ricà The Was­hing­ton Post va asse­gu­rar que els ser­veis secrets dels Estats Units seguien el ras­tre d’un grup de pre­sump­tes sabo­te­ja­dors ucraïnesos des d’uns quants mesos abans de les explo­si­ons. Les havien com­par­tit amb l’espi­o­natge ale­many i altres ali­ats, segons la tele­visió pública ale­ma­nya ARD. I havien adver­tit Ucraïna con­tra qual­se­vol atac al gaso­ducte. El pre­si­dent ucraïnès, Volodímir Zelenski, ha negat rei­te­ra­da­ment la impli­cació del seu país en les explo­si­ons i ha dei­xat anar la tesi d’un atemp­tat “sota ban­dera falsa”. És a dir, orga­nit­zat per Mos­cou amb fal­sos pro­ta­go­nis­tes ucraïnesos per enter­bo­lir les rela­ci­ons amb Berlín. Al cap­da­vall, Ale­ma­nya és el segon con­tri­bu­ent en els sub­mi­nis­tra­ments d’armes a Ucraïna, després dels Estats Units.

Tren­ca­clos­ques d’interes­sos


El tren­ca­clos­ques d’interes­sos con­fron­tats que envolta el Nord Stream remet als seus pro­pis orígens. El pri­mer gaso­ducte, de 1.224 km entre el port rus de Víborg i la ciu­tat ale­ma­nya de Lub­min, va néixer sota el man­dat del can­ce­ller soci­al­demòcrata Ger­hard Schröder, amic i aliat de Putin. Pocs mesos després de dei­xar el poder, el 2005, Schröder va col·locar-se en suc­ces­sius con­sells d’empre­ses con­tro­la­des pel Krem­lin. La seva suc­ces­sora, la con­ser­va­dora Angela Merkel, no només va assu­mir el gaso­ducte com a propi, pels bene­fi­cis que pro­por­ci­o­nava al país el gas barat rus, sinó que el 2011 va apro­var la cons­trucció d’un segon tram, el Nord Stream 2. No se’n va des­dir ni amb l’annexió de Cri­mea, el 2014, mal­grat les pro­tes­tes ucraïneses o polo­ne­ses i les ame­na­ces de san­ci­ons de Was­hing­ton. Scholz en va sus­pen­dre l’entrada en ser­vei just quan estava a punt per entrar en fun­ci­o­na­ment, aquell febrer del 2022.