sábado, 14 de octubre de 2023

Polònia per als catalans

 Entre radicals i europeistes

Els 29 mili­ons de polo­ne­sos con­vo­cats demà a les urnes no només tin­dran a la mà les pape­re­tes per ele­gir el nou Par­la­ment, el Sejm. També podran res­pon­dre a la con­sulta impul­sada pel gover­na­men­tal par­tit ultra­con­ser­va­dor Llei i Justícia (PiS), amb dues pre­gun­tes rela­ci­o­na­des amb la política migratòria. La incor­po­ració d’aquest referèndum a la data elec­to­ral té com a objec­tiu acon­se­guir una par­ti­ci­pació sufi­ci­ent perquè sigui vin­cu­lant –un 50 %–. I la pre­gunta prin­ci­pal reflec­teix l’hos­ti­li­tat carac­terística del govern de Varsòvia envers Brus­sel·les: “Doneu suport a l’aco­llida de milers d’immi­grants irre­gu­lars pro­ce­dents d’Ori­ent Mitjà i Àfrica, tal com plan­teja el meca­nisme obli­ga­tori implan­tat per la burocràcia euro­pea?”

Era difícil enca­bir en una sola frase més ter­mes nega­tius, en un país on la força domi­nant és el PiS, el par­tit que lidera Jaros­law Kaczynski i que té com a cap del govern el seu fidel segui­dor, Mateusz Morawi­ecki. Des que el 2015 va recu­pe­rar el poder, el PiS ha rebut­jat suc­ces­si­ves ini­ci­a­ti­ves de Brus­sel·les en política migratòria.

Amb l’inici de la invasió russa d’Ucraïna, el febrer del 2022, Polònia va esde­ve­nir la pri­mera via d’entrada a la Unió Euro­pea (UE) dels mili­ons de refu­gi­ats que fugien de la guerra. Amb aque­lla pri­mera aco­llida solidària dels ucraïnesos, es va alli­be­rar de l’eti­queta de país “antiim­mi­gració”. Però ara ha fet front comú amb l’Hon­gria de Vik­tor Orbán con­tra el pla de reu­bi­cació pro­po­sat per Brus­sel·les.

No és aquesta l’única topada entre Varsòvia i la Comissió Euro­pea (CE) d’Ursula von der Leyen. El xoc ha tin­gut molts capítols, el prin­ci­pal dels quals va ser la reforma del poder judi­cial que posava en perill la inde­pendència del poder judi­cial. Han estat molts els adver­ti­ments i expe­di­ents con­tra Polònia impul­sats per la CE con­tra les coac­ci­ons als col·lec­tius LGTBI, als mit­jans de comu­ni­cació crítics o a l’avor­ta­ment, pràcti­ca­ment pro­hi­bit amb l’última reforma amb el segell PiS.

La res­posta del par­tit de Kaczynski i Morawi­ecki ha estat atri­buir-les a l’hos­ti­li­tat de Von der Leyen, qui, en un cert moment, va sonar com a pos­si­ble suc­ces­sora d’Angela Merkel, però que final­ment va anar a parar a Brus­sel·les. Pel PiS, tot el que vin­gui d’Ale­ma­nya és des­truc­tiu, reo­bre feri­des històriques de temps nazis o atempta con­tra els seus interes­sos naci­o­nals. Que jus­ta­ment el rival prin­ci­pal del PiS sigui Donald Tusk encaixa en aquest orga­ni­grama. Tusk va ser pri­mer minis­tre a Varsòvia entre el 2007 i el 2014, any en què va esde­ve­nir pre­si­dent del Con­sell Euro­peu. Abans d’ater­rar a Brus­sel·les, havia der­ro­tat Kaczynzki en dos comi­cis par­la­men­ta­ris. I el pas de Varsòvia a l’alta política euro­pea va ser pro­mo­gut o beneït per Merkel. Això és, a ulls del PiS, raó sufi­ci­ent per con­si­de­rar-lo un “ser­vi­dor” dels dic­tats ale­manys o comu­ni­ta­ris.

Amb l’inici de la invasió d’Ucraïna, es va endu­rir el to. De la gestió de Tusk com a cap del govern, el PiS en recorda les reta­lla­des en Defensa, una decisió que vin­cula amb la línia de Merkel de “no pro­vo­car” Vladímir Putin. La mateixa línia que va por­tar Ale­ma­nya a una gran dependència energètica russa, que final­ment ha resul­tat des­as­trosa per a la pri­mera eco­no­mia de la zona euro i per al con­junt del flanc est de l’OTAN, com ho és Polònia.

Sense majo­ries abso­lu­tes

Tusk torna a dis­pu­tar ara el poder a Kaczynski i el PiS. Els son­de­jos pro­nos­ti­quen que els ultra­con­ser­va­dors tor­na­ran a ser pri­mera força, amb un 34 o 36% dels vots. A l’opo­si­tora Pla­ta­forma Cívica (PO) se la situa entre sis i vuit punts per sota. El punt feble de Tusk no és tant aquest per­fil gai­rebé cari­ca­tu­resc de “criat” de Brus­sel·les o Berlín, sinó els ajuts soci­als implan­tats pel govern del PiS a famílies o jubi­lats d’ingres­sos més bai­xos. És una línia que no qua­dra amb els con­cep­tes libe­rals de Tusk, que tam­poc no acon­se­gueix atreure el vot del camp, amb molt de pes a Polònia.

Un dels motius pels quals el govern de Morawi­ecki va tren­car de cop la línia de soli­da­ri­tat incon­di­ci­o­nal amb Kíiv per qüesti­o­nar els futurs sub­mi­nis­tra­ments d’armes van ser, pre­ci­sa­ment, les pro­tes­tes cam­pe­ro­les con­tra la impor­tació de gra ucraïnès o el seu pas pel ter­ri­tori.

Tusk va efec­tuar un cop d’efecte fa dues set­ma­nes en treure al car­rer una mani­fes­tació mul­ti­tu­dinària. No es des­carta un vot ama­gat d’última hora a favor de l’aspi­rant. El que sem­bla clar és que ni el PiS ni el PO podran gover­nar sense socis. A més de la lluita pel lide­ratge, hi ha molta lliga a jugar diu­menge en les divi­si­ons infe­ri­ors entre par­tits mino­ri­ta­ris con­ser­va­dors, esquer­rans i ultra­dre­tans.


JAROSLAW KACZYNSKI LÍDER DEL PIS

Falcó antiasil




Jaroslaw Kaczynski, de 74 anys i home fort de la política polonesa, feia tot just 490 dies que liderava el govern quan el 2007 va perdre les seves primeres eleccions davant el liberal Donald Tusk. Havia fet carrera a l’ombra del seu germà bessó i aleshores president del país, Lech Kaczynski. La catàstrofe aèria de Smolensk, el 2010, quan l’avió presidencial es va estavellar enmig d’una boira impenetrable en aquest aeroport rus, semblava que havia de deixar el PiS desfet. No hi va haver supervivents entre els 96 ocupants de l’aparell. Però Jaroslaw no va llançar la tovallola.

La rivalitat inicial contra Tusk s’ha consolidat com una raó de ser per aquest polític, que manega els fils del poder a través del cap del govern, Mateusz Morawiecki, i del president del país, Andrzej Duda. Vol un tercer govern liderat del PiS per tirar endavant l’agenda marcada en vida de Lech, que ha derivat en un política contra l’asil, l’avortament i contra la independència del poder judicial, en un país on l’altre gran domini l’exerceix l’Església catòlica.

.

DONALD TUSK 
Bandera liberal                                                             Donald Tusk, de 66 anys, segurament va pensar que passar de Varsòvia a Brussel·les era fonamental per a la consolidació del seu país, membre de la UE des del 2004, entre els socis de més pes a la família europea. Ho va fer el 2014, en esdevenir president del Consell Europeu, després de dos mandats com a cap del govern a Polònia i amb el suport de grans socis, inclosa Alemanya.

Per a molts polonesos, però, allò no va ser un motiu d’orgull, sinó un senyal per al distanciament d’una UE elitista i desconeixedora dels seus interessos nacionals.

Tusk va continuar al capdavant del Consell fins al 2019 i va passar després a la presidència del Partit Popular Europeu. És a dir, va continuar fora del país, mentre la seva Plataforma Cívica (PO) topava a les urnes amb la força del PiS, tant en les eleccions parlamentàries com en les presidencials. Ara lluita per recuperar el lideratge a Polònia, determinat a apartar-la dels corrents ultraconservadors estesos a l’est europeu.