martes, 12 de agosto de 2025

100 días y solo en casa


Merz: més armes i menys immigrants




Gemma C. Serra - BERLÍN


Devo­lu­ci­ons en calent a la fron­tera i reac­ti­vació econòmica per recol·locar Ale­ma­nya al món: aques­tes eren les claus del pro­grama amb què el con­ser­va­dor Fri­e­drich Merz va gua­nyar les elec­ci­ons gene­rals del 23 de febrer. Tres mesos després, va ser inves­tit can­ce­ller, al cap­da­vant d’una coa­lició amb els soci­al­demòcra­tes del seu ante­ces­sor, Olaf Scholz. En aquesta tran­sició, es va apun­tar un punt cab­dal: l’aixe­ca­ment del fre al deute per a defensa. El fre era l’ins­tru­ment cons­ti­tu­ci­o­nal que obli­gava Ale­ma­nya a la con­tenció pres­su­postària. Merz, que en la seva cam­pa­nya elec­to­ral havia rebut­jat aco­mi­a­dar-se’n, de cop va acon­se­guir el con­sens par­la­men­tari per alli­be­rar-se d’una eina que havia fet de la pri­mera eco­no­mia de la UE un país paquidèrmic quant a inver­si­ons.

El dia mar­cat per a la seva inves­ti­dura, el 6 de maig, res no va sor­tir com espe­rava. En la pri­mera volta de les vota­ci­ons, no va obte­nir la majo­ria del Par­la­ment. Va haver de recórrer a la segona volta, enmig de mos­tres de ner­vi­o­sisme per una situ­ació insòlita en un país obses­si­o­nat per l’esta­bi­li­tat política. Arren­cava així un govern que, de fet, no segueix el model de gran coa­lició entre els dos par­tits prin­ci­pals com les que va diri­gir Angela Merkel.

Entre els con­ser­va­dors i els soci­al­demòcra­tes, s’hi ha col·locat com a segona força la ultra­dre­tana Alter­na­tiva per a Ale­ma­nya (AfD), política­ment aïllada, però amb prou empenta per mar­car pau­tes.

Dijous vinent, Merz com­plirà els seus pri­mers cent dies com a can­ce­ller. La seva agenda ha estat més ori­en­tada cap a l’exte­rior que cap a l’inte­rior del país. Pot­ser perquè és en política interna on els socis soci­al­demòcra­tes volen dei­xar el seu segell i fre­nar les temu­des reta­lla­des que Merz havia promès apli­car, per exem­ple, en l’ano­me­nat ajut bàsic de 553 euros que per­ce­ben 5,5 mili­ons de ciu­ta­dans. La mei­tat d’aquests per­cep­tors no són ale­manys. Hi ha un nom­bre impor­tant d’ucraïnesos que, a diferència dels refu­gi­ats d’altres pro­cedències, tenen accés directe a aquests ajuts.

Durant la cam­pa­nya, Merz va pro­me­tre dei­xar sense aquest ajut tant els ale­manys que esqui­ven les ofer­tes de feina com els ucraïnesos. Col·locava així l’eti­queta de gan­dul a un col·lec­tiu inde­ter­mi­nat de per­so­nes aptes per tre­ba­llar, però que viuen d’un sub­sidi que costa a l’Estat ale­many 49.000 mili­ons d’euros. La bata­lla per les reta­lla­des tot just ha començat. En joc hi ha el pacte de coa­lició, va adver­tir el líder del Par­tit Soci­al­demòcrata i minis­tre de Finan­ces, Lars Kling­beil.

Que s’insinuï una crisi en un govern que encara no ha com­plert els seus pri­mers cent dies evi­den­cia, de nou, la feblesa que envolta Merz. L’endu­ri­ment de la política migratòria té un nom, el del minis­tre de l’Inte­rior, Ale­xan­der Dobrindt, un falcó dretà de la Unió Soci­al­cris­ti­ana de Bavi­era (CSU), el par­tit ager­ma­nat amb la Unió Cris­ti­a­no­demòcrata (CDU) de Merz. Ha por­tat a la pràctica la implan­tació de con­trols a les fron­te­res amb tots els països veïns, inclosa Polònia. Ha estat un cop més a l’espai Schen­gen i, a més, com­plica el trànsit de tre­ba­lla­dors a un cantó i a l’altre de la fron­tera, a més del de mer­ca­de­ries. Però el can­ce­ller com­pleix així el seu com­promís de prac­ti­car les devo­lu­ci­ons en calent d’immi­grants irre­gu­lars.

Vols de retorn

L’altre com­promís, acce­le­rar les depor­ta­ci­ons de sol·lici­tants d’asil rebut­jats, radi­ca­lit­zats o amb con­dem­nes per delic­tes greus, va tenir la seva esce­ni­fi­cació fa unes set­ma­nes. Va coin­ci­dir amb una reunió de Dobrindt amb minis­tres dels països veïns per exhi­bir cohesió en el propòsit de tan­car l’aixeta a la immi­gració il·legal. Un avió amb 81 afga­ne­sos es va enlai­rar aquell matí de l’aero­port de Leip­zig per retor­nar-los al país d’ori­gen, via Qatar, amb 1.000 euros a la but­xaca, els diners esta­blerts per a les “des­pe­ses” que puguin tenir.

Es van repren­dre així uns dis­po­si­tius com­pli­cats i cars, que Merz vol mul­ti­pli­car. Es tracta d’aug­men­tar “nota­ble­ment” el nom­bre d’expul­si­ons, diu. Si el 2024 va ser de 20.100, el pri­mer semes­tre d’enguany ja se’n comp­ten 12.000. En total, viuen a Ale­ma­nya 3,8 mili­ons de refu­gi­ats, inclo­sos uns 1,8 mili­ons d’ucraïnesos. El nom­bre dels que han vist rebut­jada la sol·lici­tud d’asil és de 220.000. La majo­ria con­ti­nu­a­ran al país per raons huma­nitàries, però uns 42.400 estan pen­dents d’expulsió. Ja s’han produït casos de depor­ta­ci­ons, no d’homes sols radi­ca­lit­zats o cri­mi­nals, sinó de famílies, amb cri­a­tu­res, entre les alar­mes de les ONG.

El gir dretà de la política migratòria ale­ma­nya és un fet. També ho és l’aposta del can­ce­ller pel rear­ma­ment. El 2024, Ale­ma­nya va des­ti­nar per pri­mer cop un 2% del seu PIB a la des­pesa mili­tar. Va que­dar així en el grup dels ali­ats com­pli­dors amb l’objec­tiu recla­mat fins ales­ho­res per Was­hing­ton. Amb Donald Trump, l’aposta ha pujat al 5%. Merz s’ha por­tat com un aliat obe­di­ent. En la seva pri­mera visita a la Casa Blanca es va mos­trar com un can­ce­ller con­tent pel sim­ple fet que Trump no l’humi­li­ava com havia fet amb Zelenski o altres líders. Ja en la cimera ali­ada de la Haia, va aparèixer amb un pla pres­su­pos­tari fet a mida per acon­ten­tar Trump. Ale­ma­nya doblarà en qua­tre anys la des­pesa en defensa. Per al 2029 des­ti­narà el 3,5% a des­pesa bàsica i un 1,5% més a inver­si­ons mili­tars, inclòs l’ajut a Ucraïna.

La sub­missió al soci transatlàntic ha estat una cons­tant en la política exte­rior ale­ma­nya des de fa dècades. Amb Merz s’havia esca­lat a extrems de ser­vi­lisme, fet que, tras­lla­dat a la relació amb Israel, ha actuat de blo­queig a les san­ci­ons que volen apli­car bona part dels socis euro­peus. La decisió de sus­pen­dre els sub­mi­nis­tra­ments d’arma­ment a Israel anun­ci­ada diven­dres per Merz és un gir de gran rellevància. Per a Ale­ma­nya és un tabú atri­buir a Israel geno­cidi, per raons de res­pon­sa­bi­li­tat històrica del país que, sota el nazisme, va matar sis mili­ons de jueus. Merz es manté fidel a la “raó d’estat” amb què Berlín jus­ti­fica la màxima prudència a tota crítica a Israel. Ha expres­sat, això sí, con­dem­nes al “sofri­ment” de la població civil i a la “insu­fi­ci­ent” arri­bada d’ajut huma­ni­tari a Gaza.

La des­pesa mili­tar no és l’única que es dis­pa­rarà. El pla pres­su­pos­tari del minis­tre Kling­beil pre­veu un fons de mig bilió d’euros per posar al dia les infra­es­truc­tu­res ale­ma­nyes, ja siguin car­re­te­res, xar­xes de trens, esco­les o hos­pi­tals, sovint en un estat impropi d’un país ric com Ale­ma­nya. Merz con­si­dera pri­o­ritària l’acti­vació econòmica, després de dos anys en recessió i enmig de la crisi de sec­tors clau com ara l’auto­moció i l’acer. Merz té bons con­tac­tes en l’àmbit econòmic. L’empresa pri­vada va ser el seu refugi en els 20 anys en què va que­dar fora de les estruc­tu­res del seu par­tit, arra­co­nat per la línia cen­trista de Merkel. Ja ha impul­sat un rellançament del made in Ger­many, amb el suport d’uns 60 empre­sa­ris, repre­sen­tants de la gran indústria i com­pro­me­sos a inver­tir a Ale­ma­nya 631.000 mili­ons en tres anys. Se li va cri­ti­car no haver-hi con­vi­dat també pimes, que repre­sen­ten un 26% de l’acti­vi­tat empre­sa­rial del país.

Tam­poc ha ges­ti­o­nat de manera equi­li­brada el com­promís de rebai­xar la fac­tura elèctrica per a tot­hom. A Ale­ma­nya, el preu de la llum és el segon més alt de la UE, només superat per Dina­marca. Dels 0,39 euros/kWh que es paguen –la mit­jana euro­pea és de 0,29 euros–, la mei­tat cor­res­pon a impos­tos. Merz havia promès rebai­xar la càrrega fis­cal a tot­hom, però per ara només arri­barà a la indústria d’alt con­sum energètic.