martes, 10 de junio de 2025

Ensayo de diagnóstico

Polònia s’encalla en la seva bipolaritat


Gemma C. Serra - Varsòvia

La frase amb què l’ultra­na­ci­o­na­lista Karol Naw­rocki ha con­que­rit la pre­sidència de Polònia no és ni ori­gi­nal ni sor­pre­nent: “Polònia, pri­mer.” O, també, “Polònia, per als polo­ne­sos.” És la vari­ant naci­o­nal de l’“Ame­rica, first” de Donald Trump, el man­da­tari actu­al­ment de referència per a Llei i Justícia (PiS), el par­tit que van fun­dar fa 25 anys els bes­sons Lech i Jaros­law Kaczysnki. En aques­tes més de dues dècades, el PiS ha tin­gut a la pre­sidència dues figu­res for­tes del par­tit o que hi esta­ven vin­cu­la­des –el mateix Lech Kaczynski, pri­mer, i del 2015 ençà, Andr­zej Duda–. Ha tin­gut també en aquest període qua­tre pri­mers minis­tres –entre els quals, Jaros­law Kaczynski i, el dar­rer de la sèrie, Mateusz Morawi­ecki–. L’alter­nança en el poder l’ha repre­sen­tada la libe­ral i euro­pe­ista Pla­ta­forma Ciu­ta­dana (PO), el par­tit del cap del govern actual, Donald Tusk, i també de l’alcalde de Varsòvia, Rafal Tszarkowski, el can­di­dat que ha cai­gut der­ro­tat per Naw­rocki.
La diferència entre tots dos blocs va ser mínima, tant en aquesta dar­rera ronda dels comi­cis, el pri­mer diu­menge de juny, com en les ante­ri­ors pre­si­den­ci­als del 2020. Naw­rocki s’ha impo­sat ara a Tszarkowski per 50,9% con­tra 49,1%. És un resul­tat molt sem­blant al que cinc anys enrere va donar la ree­lecció a Duda, que també ales­ho­res tenia com a rival l’alcalde.
“Polònia és un país bipo­lar de fa temps. Els vots es par­tei­xen gai­rebé per la mei­tat entre l’un i l’altre bloc. No és, però, una divisió homogènia. L’escletxa o la frac­tura és sobre­tot geogràfica i, el més pre­o­cu­pant, comença a ser també gene­ra­ci­o­nal”, explica Joanna Maria Sto­la­rek, la direc­tora de l’ofi­cina a Varsòvia de la Fun­dació Hein­rich Böll, pro­pera als Verds ale­manys.
Per com­pro­var per on dis­corre l’escletxa geogràfica, només cal fer una ullada al repar­ti­ment de vots per regi­ons: més de la mei­tat de la part occi­den­tal és de domini libe­ral i euro­pe­ista, men­tre que les regi­ons de l’est i espe­ci­al­ment les més pro­pe­res a Ucraïna ho són de l’ultra­na­ci­o­na­lisme. Tszarkowski va gua­nyar amb per­cen­tat­ges que vore­ja­ven el 50% en deu dels setze depar­ta­ments. Allà on es va impo­sar Naw­rocki, la victòria de l’ultra­na­ci­o­na­lisme es va reflec­tir en per­cen­tat­ges altíssims de fins al 71%.
“Com més ens acos­tem a Ucraïna, més creix el rebuig a con­ti­nuar aju­dant, com hem fet fins ara, el país agre­dit per Rússia”, explica Sto­la­rek. Hi ha una bar­reja de res­sen­ti­ments històrics con­tra Ucraïna, a més d’uns abis­mes clars de les regi­ons més tra­di­ci­o­na­lis­tes, que no com­bre­guen amb l’euro­pe­isme de Tusk o els cor­rents pro avor­ta­ment lliure i a favor dels col·lec­tius LGTBI que donen suport al pri­mer minis­tre.
El punt fort del PiS sem­pre havia estat el vot rural i l’arre­la­ment a l’Església catòlica, l’altre gran fac­tor de poder a Polònia. Aquest ele­ment s’ha ampli­fi­cat amb la por del camp polonès d’un tracte de favor a les impor­ta­ci­ons de gra ucraïnès.
Val a dir que el PiS no forma part de la família ultra euro­pea pro­russa, com és el cas de l’hon­garès Víktor Orbán, el gran aliat euro­peu de Vladímir Putin. Però Naw­rocki és con­trari a l’adhesió d’Ucraïna a l’OTAN. El futur pre­si­dent repre­senta el fre a la soli­da­ri­tat envers Volodímir Zelenski amb què Varsòvia va reac­ci­o­nar a l’inici de la invasió, el febrer del 2022.
L’altra escletxa, la gene­ra­ci­o­nal, no és per­cep­ti­ble en un mapa post-elec­to­ral, però sí en l’anàlisi d’experts en demoscòpia com és Ipsos. Més d’un 50% dels votants entre 18 i 29 anys van votar par­tits iden­ti­fi­ca­bles com de l’òrbita de l’extrema dreta. És a dir, no només el PiS, sinó també la nova ultra­dreta lli­bertària i radi­cal de Slawo­mir Ment­zen, l’ano­me­nada Con­fe­de­ració. En la pri­mera volta elec­to­ral, Ment­zen va que­dar en ter­cer lloc; en la segona, la gran majo­ria del vot jove que capta aquest nou par­tit va anar al PiS.
“Ens hem de començar a dema­nar si la pro­pera bipo­la­ri­tat polo­nesa no serà ja entre el con­ser­va­do­risme dels Kaczysnki i els libe­rals de Tusk, sinó entre la nova extrema dreta anti­sis­tema i l’euro­pe­isme”, argu­menta el politòleg Bart­lo­miej Biskup, de la Uni­ver­si­tat de Varsòvia. Un plan­te­ja­ment doble­ment perillós. Ment­zen és un gran cap­ta­dor de vot jove a través de xar­xes soci­als, on té mili­ons de segui­dors. Entre la seva militància, hi ha no només homes joves o mas­cles alfa, farts dels ajuts soci­als repre­sen­tats pel PiS, sinó cor­rents pro­rus­sos.
Aquí hi ha una diferència qua­li­ta­tiva res­pecte al PiS. El par­tit de Kaczynski, ara repre­sen­tat per Naw­rocki, és hos­til a Brus­sel·les i en línia de con­fron­tació per­ma­nent amb la pre­si­denta de la Comissió Euro­pea, Ursula von der Leyen. Però mai no s’ha plan­te­jat una sor­tida de la UE. “Quan apa­reix una ter­cera força amb tanta empenta i capa­ci­tat per atreure el vot jove, s’acce­lera l’erosió de les for­ces tra­di­ci­o­nals. En aquest sen­tit, el prin­ci­pal per­ju­di­cat serà pre­vi­si­ble­ment el PiS”, diu Biskup.
Apa­rent­ment, el mapa polític que van dei­xar les elec­ci­ons de l’1 de juny pas­sat no és gaire dife­rent del de fa cinc anys. Però la reacció al nou quasi empat, amb avan­tatge final per a l’ultra­na­ci­o­na­lisme, ha encès les alar­mes, espe­ci­al­ment entre el govern de Tusk.
El pri­mer minis­tre se sot­metrà, demà, a un vot de con­fiança després de gover­nar al cap­da­vant d’una coa­lició d’ampli espec­tre obs­ta­cu­lit­zada pel blo­queig sis­temàtic a les refor­mes o la “res­tau­ració democràtica” amb què Tusk va defi­nir la seva agenda en arri­bar al poder. És el blo­queig impo­sat fins ara per Duda, pre­si­dent sor­tint, teòrica­ment inde­pen­dent, però coman­dat pel PiS. Naw­rocki en serà el con­ti­nu­a­dor. A Polònia, el pre­si­dent no té com­petències tan exten­ses com a França. Però sí que té la capa­ci­tat per blo­que­jar lleis d’abast naci­o­nal –és a dir, pràcti­ca­ment totes– o enviar-les al Tri­bu­nal Cons­ti­tu­ci­o­nal, ara domi­nat per jut­ges ele­gits pel PiS. També és el cap suprem de l’exèrcit.
Tot això s’esdevé en un moment en què sem­blava que Polònia havia de con­so­li­dar-se com un dels grans socis de la UE, en posició gai­rebé equi­pa­ra­ble a la d’Ale­ma­nya o França. Des­tina a la des­pesa en defensa un 5% del seu PIB, xifra que la rati­fica com a “alumne exem­plar” per als objec­tius mar­cats per Donald Trump als seus ali­ats euro­peus de l’OTAN. I té un crei­xe­ment con­so­li­dat del 3% del PIB anual.
La seva posició geogràfica i les afi­ni­tats polítiques la con­ver­tei­xen en un soci clau per a la defensa del flanc est de l’OTAN. Però la victòria elec­to­ral, ni que sigui per un avan­tatge mínim, del PiS fa que sor­geixi la pre­gunta de com ges­ti­o­narà la UE el revi­ta­lit­zat euro­es­cep­ti­cisme, en un país que ocupa el cinquè lloc del bloc comu­ni­tari quant a població i el sisè pel que fa al seu PIB.
Es va equi­vo­car Von der Leyen quan va reco­ma­nar la sus­pensió de l’arti­cle 7 i va des­blo­que­jar els fons de la UE des­ti­nats a Varsòvia? Aquesta és la pre­gunta que es feien l’endemà de la victòria de Naw­rocki els ana­lis­tes David Car­retta i Chris­tian Spill­mann, de Mati­nal Euro­pea, un por­tal crític, però no euro­escèptic, amb seu a Brus­sel·les. La pre­gunta es remet a la decisió presa el febrer del 2024 per la pre­si­denta de la Comissió Euro­pea, de la Unió Cris­ti­a­no­demòcrata (CDU) ale­ma­nya, i, per tant, de la mateixa família política al Par­la­ment Euro­peu que els libe­rals de Tusk.
L’euro­pe­isme de l’actual cap del govern havia gua­nyat els comi­cis par­la­men­ta­ris uns mesos abans. Tusk va esde­ve­nir cap del nou govern amb el com­promís d’acti­var la “res­tau­ració democràtica”. Von der Leyen va res­pon­dre anun­ci­ant el des­blo­queig de les pri­me­res par­ti­des dels 137.000 mili­ons d’euros dels fons de cohesió i del de recu­pe­ració post­pandèmia. Sobre Polònia s’havia acti­vat el 2017 l’arti­cle 7, un pro­ce­di­ment que podia por­tar fins a la sus­pensió com a mem­bre de la UE. Era la reacció de Brus­sel·les a la vio­lació de pre­cep­tes com ara la inde­pendència del poder judi­cial o el con­trol sobre els mit­jans de comu­ni­cació implan­tat en el període en què el PiS, a més de la pre­sidència, domi­nava el govern de Varsòvia, és a dir, del 2015 al 2023.
El des­blo­queig dels fons era un gest de con­fiança envers el com­promís de Tusk de rever­tir la reforma judi­cial del PiS. Els propòsits de Tusk, però, s’han esta­ve­llat en la tena­lla de Duda. La pre­gunta ara és si la victòria del nou pre­si­dent pro­pul­sat pel PiS pre­ci­pi­tarà una altra esca­lada o com reac­ci­o­narà Brus­sel·les si les refor­mes con­ti­nuen en via morta.