sábado, 26 de septiembre de 2015

Sin salirse del clan






VW vol fer neteja interna

Volkswagen (VW) va optar per un relleu intern, enmig d'una crisi històrica per al líder del sector a Europa, i va nomenar un home de l'aparell, Matthias Müller, per agafar el relleu a la presidència de la companyia del dimissionari Martin Winterkorn. Müller, cap de la marca de cotxes esportius Porsche, de 62 anys, és al grup des del 1977. La seva missió immediata serà netejar la imatge de l'entitat i buscar responsabilitats en un escàndol que, a més de pèrdues multimilionàries en una companyia integrada per dotze marques, amenaça el bon nom del made in Germany. “Superarem la crisi”, va ser la frase del nou cap de VW, una barreja de compromís i declaració d'intencions. Des que va esclatar l'escàndol de la manipulació en les emissions contaminants dels motors dièsel, el cap de setmana passat, les decisions s'han precipitat al grup i, en paral·lel, han crescut l'allau de demandes –des dels Estats Units i des d'Europa– i la impaciència del govern d'Angela Merkel per actuar.

El grup Volkswagen pertany, en un 20%, al land alemany de la Baixa Saxònia. La relació de la companyia amb el poder polític està arrelada a la història de l'empresa des de temps fundacionals, quan Adolf Hitler va encarregar al genial enginyer Ferdinand Porsche que li fes “el cotxe del poble”, és a dir, el llegendari Beetle (‘escarabat'), el vehicle més venut de la història.

Dijous, el ministre de Transports, Alexander Dobrindt, ja va avançar que l'escàndol no només és cosa del mercat dels Estats Units, sinó que, entre els onze milions de cotxes amb el motor trucat, n'hi havia també circulant per Europa. Ahir va xifrar en 2,8 milions els turismes que corren per Alemanya, cosa que complica encara més la situació del grup: el ciutadà alemany se sent estafat pel fabricant del “cotxe del poble” –traducció literal del terme Volkswagen.

“La meva tasca més urgent és retornar la confiança en el grup Volkswagen”, va dir Müller, que tot seguit va garantir que no es repetirà un cas com el que ara ha sortit a la llum. El compromís sembla prematur, com a mínim, tenint en compte que teòricament ningú no s'explica com ha pogut passar una cosa així.

La roda dels canvis no acaba aquí. El mateix consell d'ahir, a la seu de Wolfsburg, va anunciar el relleu del cap de distribució de la companyia, Christian Klinger. En canvi, continua al capdavant del negoci als Estats Units Michael Horn, l'home que va pronunciar la ja cèlebre frase “l'hem fumut”, que resumia la consternació d'un grup identificat amb el poder de la primera economia europea, de cop enxampada amb les mans brutes.

A Alemanya es donava ahir per fet que aquests no seran els últims relleus del fabricant d'automòbils. L'escàndol no es pot tapar amb un parell de canvis en l'organigrama i alguna pinzellada més. La justícia –i la competència– dels Estats Units es frega les mans, no només pels efectes econòmics sobre la companyia rival, sinó sobretot pels estralls que tot plegat ha causat en la seva imatge.